Använd ättika som sköljmedel i tvätten
Sköljmedel har ofta en dålig påverkan på miljön. Ett alternativ, om du vill ha mjukare tvätt utan sköljmedel, är att blanda 2 teskedar ättiksprit och 4 teskedar vatten. Läs fler smarta tips på Små steg: http://smasteg.nu/byt-skoeljmedel-mot-aettika Jag lägger det här i gruppen Skura och dona även om det inte känns helt rätt.
Det lät intressant, jag älskar ättika då det är så universalt. Det jag funderar på är om det luktar efter? Min sambo är lite känslig ;)
Det tror jag knappast eftersom ättika används för att ta bort lukt ur kläder och annat. :-) Det är perfekt att exempelvis ta bort röklukt ur bilar och annat med hjälp av ett fat ättika en natt.
Kan vara värt att testa! Jag använder det hela tiden för att ta bort dålig lukt, men ändå!
Såvitt jag har förstått så ska det absolut inte lukta någonting från ättikan efter tvätten. Tvärtom. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ska testa detta om en stund, mitt mjukmedel tog precis slut och pallar inte dra till affären 😃

#5 ska bli spännande och höra om det blir lika bra som med sköljmedel :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Intressant 🙂
#5 Då utser jag dig som testkanin innan jag själv testar 🙂
Men… Detta kanske även är bra för rengöringen utav tvättmaskinen, till viss del? Två flugor på en smäll, kanske?
#7 Det finns de som kör maskinen (tom) med ättika med jämna mellanrum, just för att få bort dålig lukt som annars sätter sig i kläderna. ^^
Jag har dessutom läst att ättikan gör att färgen i kläderna håller bättre.
… Och enda anledningen till att jag aldrig har testat ättika är för att jag läste allt detta för typ tre dagar sedan. 😛
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#8 ja, nu när du säger det så har jag ju läst att man kan rengöra tvättmaskinen så, haha. Man glömmer snabbt :-) Väldigt intressan information iallafall, tackar för det!
Om man använder det istället för sköljmedlet, blir kläderna lika mjuka då? Och garanterat ingen ättikalukt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 jag inväntar spänt gia91ans uppdatering om detta, hoppas att hon hunnit prova med lyckat resultat :-)
#11 Ja vore intressant 🙂
Samt hur det blir om man torktumlar eller lufttorkar, vi har ingen torktumlare, så är bra att veta hur det blir 😃
Innan det fanns sköljmedel eller balsam för håret så använde vi oss av just ättika. Vi hade väldigt hårt vatten - grundvatten, där jag växte upp. Det gjorde håret både mjukt och antistatisk. Jag är född 1954😃
Jag har tvättat, men inte varit nere än. Var tvungen att ta tvätt som sambon inte skulle ha på sig. men ska springa ner direkt nu och titta. Vänta!

#14 Jättespännande att höra hur det blir :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Såååå nu har jag varit nere och känt och luktat. Och jag tycker det var jättebra att använda. Luktar inte ättika utan bara fräscht. Känns mjukare än det andra med sköljmedel och inte lika "kemikalie-aktigt". Tog nästa tvätt med ättika med!
#16 Det med eller utan torktumling? 🙂
Läckert!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#13 intressant, där ser man :-) Skönt att höra gia91an, tack för att du tog på dig rollen som försökskanin. Ska nog prova jag med. Ungefär hur mycket ättika ska man ha per tvätt?
Jag brukar alltid använda ättika som mjukmedel när jag tvättar underkläder, vill inte ha för mycket kemikaler nära kroppen. Jag brukar länga ner 2 kapsyler ättika til en full tvättmaskin i mjukmedelsfacket.
Doserade precis som nr 20#!
Det var med torktumling i alla fall! :)
#21 Hmm okej 🙂
Ingen annan som vill testa utan torktumling? 😃
Har ingen ättika hemma så kan inte våga mig på att testa själv 😉
Jag kan köra utan torktumling nästa gång. Gillar ändå inte torktumlare.
#24 Gärna 🙂
Ättika lär vara speciellt bra till ylle. Det slätar ut fibrerna efteråt. När man tvättar ull eller hemspunnet ullgarn t.ex. tar man sista sköljvattnet med ättika. Det lämnar ingen lukt! Ättika är också bra att ha i sista sköljvattnet när man tvättar något med mycket överskottsfärg. Det "binder" färgen.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Använder ju alltid ättika och har ingen torktumlare. Tycker dock inte att handdukarna blir tillräckligt mjuka vare sig med sköljmedel eller ättika så de tvättar jag i den stora gemensamma tvättstugan för där finns det torktumlare
Nu har jag kört en tvätt utan sköljmedel men med ättika. Ingen tumling. Jag märkte ingen skillnad jämfört med när jag använder sköljmedel. Om det blir skillnad efter flera tvättar vet jag inte.
Jag ska nog prova detta vid nästa tvätt, har en tröja som börjat lukta konstigt helt plötsligt och jag har tvättat den 2 gånger utan lyckat resultat.
Provade att tvätta med ättika enligt instruktion idag. Tvätten vart inte att lukta konstigt, det luktade kläder helt enkelt :-) Tröjan vet jag ej om den vart bättre, det märker jag när det torkat om inte annat. Ett mycket bra alternativ.
Vad bra.