Annons:
Etiketthuskurer
Läst 5659 ggr
[Murvel]
2014-05-22 21:41

Svalka solbränd hud?

Hej hej!

Nu när solen börjat komma fram ordentligt: vad är era bästa tips för att svalka solbränd hud?

Annons:
leemland
2014-05-22 21:45
#1

Aloe Vera! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

VildaVittra
2014-05-22 21:46
#2

Att inte vistas i solen utan täckande kläder mellan 11 och 14, så slipper man bränna sig och öka risken för malignt melanom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RobinEH
2014-05-22 21:48
#3

Ett kallt bad.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ria74
2014-05-22 22:15
#4

Potatismjöl har en svalkande effekt när man bränt sig i solen. För människor är det skönt att pudra i sängen om lakanen känns sträva mot den brända huden.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

bellisan
2014-05-22 22:32
#5

Började skratta lite när jag såg rubriken "svalka solbränd hund" hahaha Har hört att Aloe vera som #1 skriver ska vara bra :)

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
[Murvel]
2014-05-22 22:54
#6

#5 Ja ojdå, haha! 😎Om någon moderator ser får de gärna ändra det..

Annons:
Ria74
2014-05-23 00:17
#7

#6 Fixat :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

lacomte
2014-05-23 01:26
#8

Jag brukar använda alovera eller en mild solskydds faktor på solbränna det svalkar mig. Men det bästa är en halv fuktig tröja som man sover med ( dock brukar sängen bli lite blöt ) men det är det värt.

Jag ska göra mitt bästa för att vara en snäll och skötsam töss....Förlägen

[Murvel]
2014-05-23 11:51
#9

#1 I vilken form använder du aloe vera? Gel, kräm, färsk..?

#4 Intressant, det kände jag inte till.

#7 Tack för det 😊

RobinEH
2014-05-23 12:02
#10

#9

Har man enbart strålskadat sig på ett mindre område så är ju färsk aloe vera ett bra val, förutsatt att man har tillgång till det. Har man strålskadat sig på ett större område så skulle jag satsa på aloe vera-kräm såväl som gel.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fulifuli
2014-05-23 13:21
#11

Bra tråd :D

Själv försöker jag undvika solen och håller mig mestadels i skuggan då jag inte riktigt tål solen, får lätt blåsor och sådant. Folk brukar titta på mig när jag badar i kläder och sånt men vad gör man.

Undrar bara om aloe vera går bra att smörja på brännblåsor och sår eller finns det andra alternativ som svalkar bra?

leemland
2014-05-23 15:04
#12

#9 jag använder "färsk" först och främst ,mest för jag har plantor själv. Men båda dom andra funkar också :) #11 Ja det gör det! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

fulifuli
2014-05-23 19:14
#13

#12 tack för svar, då vet jag vad jag ska införskaffa till denna sommar :D

Annons:
Gasoline
2014-05-24 19:27
#14

Jag har en aloevera gel som jag köpte i turkiet. Den svalkade fint när jag vart öm i skinnet (solen tog mer än jag trodde även fast jag inte solade). Annars har jag hört att fil eller yoghurt ska vara lindrande, med har bara hört detta och vet inte om det stämmer då jag inte testat.

[Thiah]
2014-05-26 13:46
#15

NaturellYoughurt har jagf satt på de gånger jag bränt mig. 🙂

Intehärutandär
2014-05-26 15:20
#16

Jag bränner mig ofta, för jag är ljus med fräknar. Och jag har brännskadat ett stort område på benen av skållhett vatten. Det bästa är aloe vera (& gärna tea tree). Vaselin på det för att mjukgöra.

Har aloe vera-växten till alla sår - stora som små. Mina växter har gått i arv från mammas aloe veror.

LinaLj
2014-05-26 17:37
#17

Kylbalsam från apoteket om jag har blivit ordentligt bränd av solen. Händer inte så ofta nu som förr men har alltid en flaska hemma i fall att. 

Om jag bara får lite soleksem eller känner att jag varit på väg att bränna mig så är Salubrin spätt med vatten den absolut bästa metoden. Salubrin är en nödvändighet att ha hemma varje sommar främst för att den gör underverk med insektsbett.

Rita-S
2014-06-02 09:47
#18

Kokade kylda borreblad brukades användas på bränna förut, så det kan man använda. Sen kan man ta aloe verablad, splittra och bara gnugga på.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: