Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 4081 ggr
Rita-S
2015-02-16 13:56

Husmorsknep för blommorna!

Visste du att du kan få bort småflugorna med att stoppa en tändsticka med spetsen ner i blomkrukan? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rita-S
2015-02-16 13:56
#1

Vattnet du har kokat vanlig potatis i blir utmärkt gödning för blommorna, så slå inte ut det, utan låt det kylas ner och vattna dina blommor med det!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-02-16 13:57
#2

Det samma med teblad du har gjort te på! Ta några nypor och sprid ut i jorden, blanda det ner och det ger god gödning åt dina blommor!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-02-16 16:00
#3

Trodde du det bara var te du kunde använda? Kaffesump älskar blommorna med! Kom i håg det är kaffebönor som är rostat och uppmalen, blanda lite kaffesump i jorden när du planterar om och du har massor med näring till blommorna direkt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ria74
2015-02-18 11:55
#4

När du köper en bukett blommor ska du alltid skära om dom när du kommer hem eftersom snittytan torkar fort och sen kan dom inte suga vatten längre.

Ett annat tips jag fick var att hårda stjälkar som t.ex rosor ska skäras på snedden medan mjuka stjälkar som tulpaner ska skäras rakt av.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Rita-S
2015-02-18 11:59
#5

…och för att förlänga livet på den omtalade blombuketten i #4 kan du blanda två matskedar vinäger och två matskedar strösocker och ha i blomvasen i vattnet! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

kattöga
2015-02-18 12:34
#6

Gammalt tips jag fått om rosor (snittblommor):
Lägg ner snitt-rosor eller tulpaner (antagligen går det bra med andra snittblommor också) i riktigt kallt vatten, i t ex diskhon, under nätterna så håller dom sig fräscha längre. Låt dom bara ligga och flyta i vattnet. Även blommor som börjar bli lite hängiga repar sig oftast bra. På dagen kan du ha dom i vas igen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Rita-S
2015-02-18 12:45
#7

Har ni problem med bladlöss på blommorna inne eller ute i trädgårn? 
Bladlössen hatar stärkt doftande planter som lavendel, tagetes eller gräslök :) Ställ en liten tagetes mellan alla inomhusblommorna, eller lavendel, plantera tagetes vid foten av alla rosbusker och lössbefängta blommor ute, och se hur lössen bara rymmer!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-02-18 12:46
#8

En annan sak är att vissa liljor angrips oftast av liljebaggar! Blanda ut tabascosås i vatten och spreja på liljerna och du kommer inte ha något problem med liljebaggarna, varken de eller larverna tycker om smaken av tabasco ;) du får ju repetera regelbunden och efter regnfall då.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Sabina]
2015-02-18 15:32
#9

Rosor som ser hängiga ut på stjälken kan man klippa av i fästet och lägga ner i en skål med vatten så håller de många dagar till 🌺

Tant Grön
2015-02-19 20:44
#10

Vilka bra tips. Det med tabasco måste jag prova. Om man fått bladlöss på krukväxter så kan man duscha i ganska varmt vatten, ca 40 grader. Det hjälper också mot spinn.

Rita-S
2015-02-19 21:22
#11

Samt att blommor inomhus kan man duscha med vatten med lite grönsåpa i, bladlossen ogillar den smaken :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

JMW
2015-02-20 09:32
#12

Massa bra tips. Det där med tabasco måste jag komma ihåg när det blir dags. Jag har varje år jätteproblem med liljebaggar. De käkar upp allt så det bara är stjälken kvar.

Rita-S
2015-02-20 09:58
#13

jag har alltid varit på vakt efter liljebaggarna, och jag har tills jag ramlade över tabascoknepet duschat med grönsåpevatten varje kväll och krossat de liljebaggar jag hittat, men tabasco fungerade mycket mer effektivt :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
JMW
2015-02-20 10:33
#14

Låter superbra Rita!

Jag har också krossat baggar, plockat bort larverna (bajset) så gott jag kunnat men svårt hinna med när jag har ganska mycket liljor. Det blir definivt tabasco i år!

Rita-S
2015-02-20 10:37
#15

jag har även hört att Myrr C runt liljerna gör att baggarna försvinner fort som tusan, men jag har varit tveksam att testa då jag helst vill använda så naturliga saker som råd är för att bli av med de.. så grönsåpevatten och tabascosåsen är det som körs hårt på här iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Sabina]
2015-02-20 11:30
#16

Tabasco-knepet gör att jag skulle kunna tänka mig att ha de underbara liljorna i min rabatt igen. Liljebaggarna åt upp mina plantor år efter år så jag tröttnade och tog bort alla liljorna för jag fick ändå ingen glädje av dom. Nu var det några år sen så nu kanske jag ska prova igen 🙂

Rita-S
2015-02-20 11:41
#17

Liljebaggarna går inte på alla sorter liljer :) jag hade kejsarliljer i trädgården brevid kejsarkrona, båda ser rätt lika ut i själva blomman (det är liljor trots allt)  men den ena åt liljebaggarna upp och den andra var de aldrig på. Kejsarliljerna fick alltid stå i frid! De har bladen nede från roten och blomstjälken växer från bladkransen, medan kejsarkronan har tät i tät med blad runt blomstjälken. Den sista åt baggarna upp om jag tillät det!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-02-20 11:42
#18

skulle nog tippsa att börja duscha med tabasco eller grönsåpevatten direkt när man ser det börjar skjuta knopp och sådan från roten :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Sabina]
2015-02-20 11:50
#19

Jag hade kungsliljor men inte så länge för liljebaggarna älskade dom.

Jag ska se om jag hittar mycket ljusa kejsarliljor så kanske de inte blir uppätna av liljebaggarna.

Sen har jag numera dagliljor som liljebaggarna inte rör, jag tror inte ens de finns i trädgården längre 👍

Rita-S
2015-02-20 12:02
#20

Dagliljorna hör till samma familjen som kejsarliljorna har jag för mig :) tror det är lika med höstliljan med faktisk.  (ojsann, nu halkade vi aningen off topic ;) )

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Sabina]
2015-02-20 12:11
#21

#20 Jag vet inte riktigt om det kan vara olika namn på svenska och norska? Men kungslilja och kejsarlilja tillhör gruppen regale, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarliljor

Daglilja tillhör hemerocallis,  http://sv.wikipedia.org/wiki/Dagliljesl%C3%A4ktet

Ursäkta OT, du kan ta bort min kommentar om du vill 🙂

Rita-S
2015-02-20 12:36
#22

ingen fara alls, det är inget förbud mot OT i dagsläget i alla fall! :D Men vi kanske kan försöka återgå till ämnet nu i alla fall ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

JMW
2015-04-30 14:38
#23

Nu är det dags att gå loss på krolliljorna med tabasco!

Var en runda ute nu och plockade massor med baggar. *suck*

Rita-S
2015-04-30 14:40
#24

om man spolar baggorna rena så de ramlar av blomman och sen sprejar som en tok med vad man nu än vill spreja med kommer fåglarna äta upp mycket av baggorna har jag upplevt :D De täcker sig ju med bajs för att de då smakar illa, men spolar man de rena så de ramlar av smakar de ju gott för fåglar små!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2017-03-29 13:47
#25

Många tips. Kan man inte göra en sammanfattande artikel, eller finns det redan?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: