Annons:
Etiketthuskurer
Läst 1588 ggr
Annatimmel
2/11/16, 1:49 AM

Nötandedräkt

Okej jag har inte ett då jätte stort problem, mer andra som lär ha problem med mig, särkilt nötallergiker. Jag äter bars i skolan ibland om lunchen inte går att äta. Jag äter den utanför så att inte någon nötallergiker ska drabbas allvarligt. Nu tänker jag mest att jag luktar nöt i munnen vilket kanske kan göra att nötallergiker reagerar alltså blir sjuka osv och det vill inte jag så hur får jag bort nötsmaken i munnen så att ingen drabbas????

Annons:
[lillelull]
2/11/16, 2:08 AM
#2

Det kan man faktiskt vara. För personer med luftburen nötallergi kan man dessutom få en allergisk reaktion om någon annan nyss har ätit nötter och andas i närheten. När en person med luftburen nötallergi rör sig i en butik blir det ofta en bra bit från nöthyllan.

[lillelull]
2/11/16, 2:09 AM
#3

Nu fick du samma svar som var i länken men det skullle ligga under länken men ja du kan ju kika där ändå

SegerSims
2/11/16, 2:22 PM
#4

Jag antar att det är förbjudet med nötter i alla dess former i skolorna. Så det tycker jag du ska ta på allvar och följa. Du får väl äta något annat som inte innehåller nötter. Eller till och med faktiskt äta skolmaten istället för att riskera att någon blir dålig av att du äter nötter som inte ens får vistas i inom skolans väggar. 

Sedan handlar det ju inte bara om att din andedräkt luktar nötter det kan ju räcka med att en liten smula sätter sig på dina kläder.

Så vad är viktigast? Att du får äta nötter och någon blir dålig eller att du äter den maten som serveras?

Nötallergier är inget att leka med.

Tant Grön
2/12/16, 10:22 PM
#5

Oj, har aldrig hört talas om detta. Då kan man alltså inte äta något med nötter på bussen eller tåget.

Zadeira
2/13/16, 4:13 PM
#6

Jag vet att nötallergi kan vara farligt, men jag tycker inte man kan förbjuda det överallt. Är man så allergisk har man förhoppningsvis med sig medicin hela tiden då man faktiskt inte vet var man stöter på nötter. Det kan ju vara precis överallt… Jag är allergisk mot starka dofter men jag kan inte kräva förbud mot det överallt. 

Jag har ALDRIG hört talas om någon skola som har nötförbud.

Lukten av nöt lär ingen allergiker reagera på. Skölj munnen ordentligt med vatten och tugga tuggummi eller liknande så luktar du inte nöt.

Annons:
Wony
2/13/16, 4:20 PM
#7

#6 Jag har gått på en skola där det var citrusförbud pga en allergiker. Har även jobbat på ett utomhusevent där nötter var totalförbjudet pga kraftig nötallergi. Nötter fick inte ens finnas på området i förpackning.  Så visst kan allergiker reagera om någon annnan äter/nyss ätit det!

SegerSims
2/13/16, 4:28 PM
#8

#6 Västra Götaland har nötförbud på skolorna och har haft så i många år!

Zadeira
2/13/16, 4:31 PM
#10

#7 Ja, jag sa ju att allergiker kan reagera. Men det är inte på andedräkten utan på partiklarna. Och att jag personligen aldrig upplevt förbud på skolor eller liknande eftersom det är otroligt svårt att kontrollera.  Jag såg inget i TS inlägg om ett förbud mot nötter på skolan utan att hon av egen omtanke inte åt nötter där men ibland utanför. Då tycker jag inte att hon behöver låta bli att äta nötter heller, för det finns inget förbud.

Jag hade en på min kurs som var citrusallgeriker och då bads det att inte ingen åt citrus där, men det var ändå folk som gjorde det. Tjejen fick alltid ha medicin med sig, just för att hon inte visste om någon på bussen åt clementin, mötte nån i affären som nyss ätit citrus  eller liknande. Så är man så allergisk hoppas jag för ens egen skull att man alltid är förberedd med medicin, för det är inte möjligt för alla att alltid anpassa sig efter att det kan finnas allergiker (med alla femtielva allergier) var sjutton man än går när man går utanför dörren.

[lillelull]
2/15/16, 1:33 AM
#11

På min gymnasieskola hade vi nötförbud.

 tror faktiskt de kanske var runt 5% av alla som brydde sig om detta och tog det på allvar..  Tyckte själv att det var är respektlöst och tråkigt, och skolan skulle åka på en resa till prag ( en sån klassisk " vi går i 3 an och ska åka och supa innan vi slutar gymansiet resa) en person hade inställningen att de tyckte det var extra roligt att öppna en påse med nötter på bussen..
Jag var själv inte med på resan men fick höra om det, självklart hade personen som var allergisk medicin med sig men jag tycker ändå det är respektlöst att göra så när man vet om det.

skruttelutt
2/24/16, 7:54 PM
#12

På de tre skolor jag har gått i har det varit nötförbud. Mycket bra tycker jag! Har aldrig förstått mig på alla dessa "nötter" till folk som äter nötter eller choklad med nötter i på bussen. Jag får ofta flytta mig i bussen för att någon dumskalle öppnar och äter något med nötter.

Vissa allvarliga allergier ska man inte leka med tycker jag. Nötter, skaldjur mm. Givetvis ska man underlätta för allergiker, tänka på att inte ha starka parfymer, hålla hundar längst bak i bussen. Inte åka kollektivt i full stallklädsel mm.

Upp till toppen
Annons: