Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 2204 ggr
orraklett
2016-02-13 15:55

Kokkärl som kokat fast

Jag använder hård bitsocker för att skrapa rent när jag har kokat fast i grytor. Fungerar väldigt bra. Kanske det här tipset redan har visats här?

Annons:
bast1
2016-02-13 15:57
#1

Jag gör detsamma 🙂

DesK
2016-02-13 15:58
#2

Mycket bättre att reglera värmen och passa grytorna, så att inget kokar fast

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2016-02-13 16:36
#3

Annars funkar hett vatten med maskindiskmedel över natten perfekt. Det är inget slit, och inga repor. Beläggningen bara lossnar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Record
2016-02-13 21:46
#4

Om vi kombinerar #2 +#3 = en slow-cooker. Inget kokar inget bränner fast keramisk gryta, fordrar ingen passning, ingen disk, bara en varsam sköljning efter den svalnat. 👍

DesK
2016-02-13 22:09
#5

#4 I så fall är en Wonderbag ett ännu bättre alternativ 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Record
2016-02-13 22:49
#6

Tillför man ingen energi till Wonderbag så funkar den inte i vårt kalla klimat, möjligen som ishink vid fester, placerad i snön.

Men en god ide, med välgörenheten. 👍

http://wonderbagsweden.se/

Annons:
Anterrabae
2016-02-14 00:37
#7

#6 den funkar alldeles utmärkt! Har lånat och använt den hos DesK. MAn startar och blandar ihop maten på spisen, och sen fixar wonderbagen resten. Behöver man en 8-timmars så får man värma igen. Men 4-6h mitt i -10vintern gick alldeles utmärkt. Behövde inte värma maten innan servering eller så heller. :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2016-02-14 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Wonderbagen funkar utmärkt även i vårt klimat. Föutsatt att den får stå inomhus 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Record
2016-02-14 11:03
#9

#7 Anterrabae

Matar du isbjörnar funkar det nog, vad säger andra som smakar?

Får väl prova detta någon gång själv, om ja blir bjuden?  ❤️

DesK
2016-02-14 13:20
#10

#9 Record, min gubbe och jag är inga isbjörnar och vi har normal inomhustemperatur i vårt hus. Så Wonderbagen funkar utmärkt och används flitigt här hemma. Det är vår Wonderbag som syns i #8

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Record
2016-02-14 21:36
#11

#10 Desk

Vad innehåller den förutom grytan och tygomslaget?

Kan tänka mig att den har samma princip som en sk. handvärmare med salt i som laddas för att sedan avge värme till grytan.

DesK
2016-02-15 06:43
#12

#11 Record Den är fylld med ett isolerande material och den är tvättbar. Du har missuppfattat hur den fungerar. Först lägger du råvarorna i en gryta som du ställer på spisen, där låter du grytan bli riktigt het, kokar i ca 10-15 minuter, därefter ställer du ned grytan i Wonderbagen och knyter ihop den ordentligt. Då sjuder grytan vidare i bagen tack vare isoleringen. Samma sak kan du göra med hjälp av ett antal täcken och filtar, som du lindar runt grytan, men det är ju betydligt mer vanskligt och meckigt. Genom den långa tiden i grytan och bagen, får maten en djup och härlig smak, som du inte lika lätt och energisnålt uppnår, när du lagar färdigt maten på spisen eller i ugnen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Record
2016-02-15 09:48
#13

Om vi bortser från välgörenheten, så kostar den 699.-- kr, och består inte av något aktivt material som kan värma vidare vilket betyder att den värme som finns i grytan strävar att vandra ut från grytan, inte tvärtom. Detta tillstånd kan inte fortsätta. Om det varit en aktiv komponent så hade den laddats på spisen/ugnen och därefter värmt grytan vidare. Vid matlagning tror ja man skall undvika att KOKA maten då mycket nyttigt försvinner, därför väljer ja en Slow-Cooker där temperaturen inte överstiger 50-60 grader C, men den längre tiden gör att man får ex. kött mört och näringsrikt till halva priset.

Tackar för den fina beskrivningen ja fått, tror ja skall vidareutveckla Wonderbagen med en saltvärmare. 🤔

Annons:
DesK
2016-02-15 16:44
#14

Nu har vi i och för sig kommit lite långt från Ts' ämne, men jag lämnar aldrig elprylar igång, när jag inte är hemma eller när vi sover. Därför faller slowcookern bort för mig. Efter att ha testat wonderbagen ett tag nu kan jag försäkra att den fungerar utmärkt och att den långsamma tillagningen gör maten mycket god och köttet mört.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gunlog
2016-02-23 10:58
#15

T.S. Jag tar och spolar kastrullen/pannan med hett vatten. När pannan är varm så tömmer jag den på vatten, låter den vara våt, och sen häller jag i bakpulver. Sen får den stå en bra stund, tills den är nerkyld, och då diskar jag med diskmedel och en svamp.

Funkar varje gång. 😉

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: