Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 1730 ggr
Madde
8/2/16, 1:08 PM

Något tips för att få bort....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva lite hjälp med detta problem. Är det någon som har tips på hur jag ska kunna få bort detta på min duschkabin. Gärna om det finns något som är gjort på naturlig väg. Är gravid och vill gärna undvika olämpliga medel. Det går inte att få bort med vanlig svamp. Tack på förhand. 

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Bill&Bull
8/2/16, 1:12 PM
#1

När det sitter så hårt får du ta något vasst och skrapa med för att få bort det mesta innan du rengör. Platt skruvmejsel kan funka, eller försiktigt med en kniv

||My Love For Animals Is Immortal||

Razzora
8/2/16, 1:39 PM
#2

Blanda lite diskmedel (tex Yes) med varmt vatten och spruta lite på stället och låt det verka. Det brukar normalt sett  göra det mjukare så att man kan ta bort det.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[helga21]
8/2/16, 1:42 PM
#3

Citronsyra blandat med lite vatten :) Men det som sitter fast får de ta med ett vass föremål.

Niklas
8/3/16, 8:09 AM
#4

Ättiksprit på ett papper som får ligga emot området. Det är förmodligen kalk.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

DesK
8/3/16, 9:56 AM
#5

#4 Niklas, du berättade i en annan tråd att du köper ättika i tiolitersdunk, var köper du dessa?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Agafia
8/4/16, 1:46 PM
#6

Willys

Annons:
Madde
8/4/16, 4:52 PM
#7

#6: Vad menar du med Willys? Hänger inte riktigt med. Får se om jag får ork någon dag att testa era knep. 😃

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[helga21]
8/4/16, 5:59 PM
#8

# 7 det var svar till förgående som undrade var man kunde köpa ättika i större mängd 😃

Agafia
8/4/16, 10:46 PM
#9

#8 Tack 😉

Niklas
8/5/16, 12:23 PM
#10

#5: Ja, på Willys. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bästakompis
8/21/16, 5:24 PM
#11

Ättika eller citronsyra löser upp hårda kalkbeläggningar lätt som en plätt. Spraya på och låt verka, eller gör som Niklas föreslår, låt ett indränkt hushållspapper ligga mot beläggningarna, sedan gnugga bort med ex.vis microfiberduk eller skrapa med något hårdare om det behövs. Det brukar dock inte behövas eftersom syran mjukar upp :)

Record
8/21/16, 10:22 PM
#12

Al-profilerna är troligen eloxerade och en rengöring tar nog bort detta ytskikt där det är skadat.

Madde
8/21/16, 10:26 PM
#13

#12: Nu hänger jag inte riktigt med. Vad innebär eloxerade? Tack på förhand. ☺️

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Record
8/21/16, 10:31 PM
#14

Eloxerade är en ytbehandling för att skydda den mjuka aluminiumet i profilerna.

Madde
8/21/16, 10:41 PM
#15

#14: Tack då förstår jag lite bättre. 🙂

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Record
8/21/16, 10:56 PM
#16

Badda du på med ättika det tar bort kalken, men akta dig så du inte får flisor av eloxeringen i fingrarna, den mineralen kan du vara utan just nu.

Upp till toppen
Annons: