Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 919 ggr
MangaMarodoren
8/29/16, 1:09 PM

Sortera sopor

Hej!

Hittade ingen direkt bra ställe att posta det här på men det här var det som verkade vettigast att posta det på*Har jag fel så berätta för mig vart jag ska vända mig*

I alla fall så har jag hållit på och städa runt om i huset i diverse gömda ställen som man kanske inte är så ofta och nu så hittade jag något jag inte riktigt vet vad jag ska göra av.

Hittade runt en halv liter med gammal påfyllning till att plåsa såpbubblor. Det är knappast miljöfarligt avfall då man ändå blåser bubblor som kommer ut i naturen men jag kan väll inte bara hälla ut det i avloppet? Eller är det som diskmedel kanske? Står inte vad jag ska göra med det och jag vill inte göra fel.

Hoppas någon kan hjälpa mig med det här :3

Annons:
Niklas
8/29/16, 1:12 PM
#1

Står det på vad det innehåller? Spontant låter det som om det borde vara såpa och glycerin eller så.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
8/29/16, 1:13 PM
#2

Det brukar ju vara diskmedel. Jag hade hällt det i toaletten.

MangaMarodoren
8/29/16, 1:14 PM
#3

Det är en riktigt gammal burk, ca 12 år kanske. Det är bara en bild med ett barn på, att det är såpbubblor och vem som har tillverkat den*tror dock inte att dom gör det längre*

Sindri
8/29/16, 1:25 PM
#4

Borde gå att använda som diskmedel.

Annars - häll bara ut, har aldrig hört talas om att såpbubblor skulle innehålla något miljöfarligt.

Är du osäker ändå så brukar man kunna lämna miljöfarligt avfall (nagellack, målarfärg, sprayburkar etc ) på bensinmackar.
Kolla på din kommuns hemsida, där jag bor finns väldigt bra info om sophantering.

MangaMarodoren
8/29/16, 1:35 PM
#5

Tittade upp lite på Falu energi - och vattenkraft som hade en bra länk till en sida där man kunde söka på saker:

http://dalaavfall.se/

Det jag behöver veta fanns inte men jag ska kontakta dom och höra mig för. Sökte på såpa och det räknades som ofarligt vätska och kan hällas ut i avloppet.

Hör av mig hur resultatet blir :3

MangaMarodoren
8/30/16, 11:43 PM
#6

Fick svar nu, dom sa att om det var en liten skvätt gick det att hälla ned det i avloppet och då frågade jag vad det räknades som då jag hade ca 0,5 L. Då sa dom att det var bara att hälla ut så jag vet inte riktigt vad dom räknar som "en liten skvätt" men dom borde veta vad dom håller på med.

Annons:
[fritte1974]
9/1/16, 1:58 PM
#7

liten skvätt var underligt svar

Upp till toppen
Annons: