Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 2773 ggr
Sivlin
8/30/16, 11:13 PM

Tangentbordet till datorn och även skärmen

Hur gör ni rent tangenterna  på tangentbordet?

Bästa o billigaste medlet till datorskärmen?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[TanatosNyx]
9/6/16, 10:30 PM
#2

tangenterna tar jag bort och lägger i en hink och skurar med t.ex. såpa och sen låter jag dem torka på en handduk. Dammsuger och våttorkar själva tangentbordet.

Skärmen torkar jag med en fuktig trasa. 

Ett tips är att fota tangentbordet om du är osäker på hur knapparna ska sitta, innan du pillar bort dem.

DesK
9/11/16, 7:39 PM
#3

#2 har gett dig bra svar. Om du har tillgång till tryckluft, så kan du få bort mycket lös smuts från tangentbord mm.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[VSK]
9/11/16, 9:12 PM
#4

Är tangentbordet sånt där vanligt med sladd så brukar jag duscha och diska med diskmedel, sen skölja av ordentligt med duschen, sen får det stå på sniskan i tork tre dagar.

Funkar alldeles utmärkt för mig att göra så. Har tangentbordet display eller är trådlöst, så har jag aldrig testat göra rent ett sånt med dusch.

Sindri
9/25/16, 9:38 PM
#5

Duscha? Skulle jag aldrig vågat tänka på!

Jag brukar dammsuga med möbelborste med långa borst. Vänder man det upp-och-ned så ramlar det ut allsköns små saker. Sedan tar jag mirakeltrasa och torkar.

Skärmen gör jag ren med en sidentrasa. Det fick jag lära mig för länge sedan att det är det enda man skall använda till skärmar.

[VSK]
9/25/16, 10:31 PM
#6

#5

Jag vet flera som duschat sina tangentbord. Har funkat bra hittills. Men det beror nog på vad för slags tangentbord man har.

Annons:
[TanatosNyx]
9/26/16, 2:52 PM
#7

Haha ja, duschar man ett mekaniskt, så har man inget tangentbord sen. Spillde typ 2 droppar i makens, det pajade direkt.

[VSK]
9/26/16, 2:57 PM
#8

#7

Mekaniska tangentbord ligger i en annan liga. Det är lite osäkert vad du menar med att spilla två droppar?  Har du ett tangentbord inkopplat (med ström i kretsarna) så är det inte så konstigt att det tangentbordet la av. 

Det kanske är lika bra att förtydliga (jag trodde det var självklart) att man INTE skall duscha vissa tangentbord med ström påkopplat i tangentbordet.

[TanatosNyx]
9/26/16, 4:35 PM
#9

jag menar att mekaniska tangentbord är väldigt mycket känsligare mot fukt. De flesta gamertangentbord idag är mekaniska, så risken är att någon läser här och får för sig att duscha ett mekaniskt utan att ha koll.

Det spelar ingen större roll ang strömmen, såvida du inte duschar med kokt/destillerat vatten, då det lämnar rester på tekniken i vilket fall.

Jag hoppas inte att någon över huvud taget ens funderar på att duscha elektronik med ström ikopplat… då gör man nog bäst i att inte hantera elektronik alls.

[VSK]
9/26/16, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

#9

Jag har mekaniskt tangentbord själv numer och det är rent och snyggt. Det var därför jag skrev tidigare att det beror på vilket tangentbord man har. De flesta har tangentbord för ett par hundralappar i snitt. 

Elektronik i sig är täta och tål vatten. Det är allt däremellan som kan ställa till det. Rent vatten är absolut det bästa att tvätta med så klart, men som tråden handlar om, så kan man duscha av billiga tangentbord med sladd enligt min och andras erfarenhet.

 Det finns en förklaring till att rent sötvatten inte fryser till is förrän runt -30 grader nånting (man har faktiskt fått rent sötvatten att vara flytande under -60 grader).

Det är väl lika bra att säga att man gör detta på eget bevåg. Eller nä, glöm mitt tips (känns säkrast så). 

Här ett ganska vanligt tangentbord. Det här är nog fjärde gången det rengörs. Observera att detta tangentbord på bild är pensionerat sen länge, men får agera temporärt tangentbord vid bygge/felsökning av andra datorer. Nu torkning på högkant i tre dygn, sen fit for fight igen.

[TanatosNyx]
9/26/16, 7:22 PM
#11

Det som gick sönder för oss var ett razer blackwidow tangentbord.

[VSK]
9/26/16, 7:46 PM
#12

#11

Surt.. 😕

Nu skall man ju normalt sett inte behöva göra rent tangentborden mer än att torka av med en fuktig trasa alternativt nån smal pinne med papper på så man kommer åt mellan tangenterna. 

Men med tiden så samlas det en massa grejer i ett tangentbord. Har man inget val, dvs att tangentbordet absolut inte går att använda pga smuts, och man kanske inte tekniskt kan/vågar skruva isär ett tangentbord, så kan man faktiskt testa duscha rent det. 

-har man ändå tänkt köpa ett nytt tangentbord, så ja varför inte prova. Har det display, så hade jag nog iaf väntat minst en vecka innan det kopplas in. Men det är ju jag det skall väl tilläggas. 

Det var så det hände mig första gången duschen åkte på. 

Nu införskaffade jag detta mekaniska tangentbord jag skriver med nu pga en trasig hand, som behöver all hjälp den kan få. Sen skadar det inte att det är belysta tangenter heller.

Upp till toppen
Annons: