Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 3434 ggr
Niklas
9/10/16, 11:52 AM

Impregnering av kakelfogar

Finns det något bra husmorstips för impregnering av fogar i kakel och klinkers så att de inte blir smutsiga så snabbt? Det går att köpa dyra medel men jag tänker att det borde finnas något miljövänligt och billigare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
9/10/16, 12:12 PM
#1

Bra fråga. Det svaret skulle jag också vara intresserad av.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Record
9/10/16, 10:10 PM
#2

En silikon fog är glatt i sig själv och där fastnar inget på djupet. men tvätta slipper du inte.  😃

Men mindre bra på redan fogade fogar.

Niklas
9/10/16, 11:22 PM
#3

Det borde gå med någon sorts vax.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
9/11/16, 11:23 AM
#4

Kanske fungerar men är inte så hållbart, försök med ett lättflytande snabblim som går in i fogbruket. Vax kanske smälter och rinner ner i fogarna.

Snabblim = det vilket användes istället för handbojor. 🤔

DesK
9/11/16, 7:29 PM
#5

Ren ammoniak blandat med vatten funkar, men är lite jobbigt att hantera. Hur miljövänligt det är vet jag dock inte riktigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
9/11/16, 9:57 PM
#6

#5: Fungerar det att impregnera med det? Det låter annars som rengöringsmedel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
DesK
9/12/16, 6:28 AM
#7

Det är rengöring, men jag har upplevt att när man gör rent med ammoniak, så håller det sig rent längre än när man använder vanligt skurmedel.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
9/12/16, 10:52 AM
#8

#7: Okej, det är rätt starkt så det kanske sjunker in i fogen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
9/12/16, 10:10 PM
#9

Att behöva gasmask när man städar kakel kan väl inte vara meningen, är det en ny kakelsättning, så sätt kaklen kant i kant så slipper du alla bekymmer. 👍

DesK
9/13/16, 8:17 AM
#10

#9 Kakel kan inte sättas så tätt att ingen smuts kommer in i springorna mellan de olika kakelplattorna. Dessutom kommer inget försäkringsbolag att godkänna så illa uppsatt kakel. Gasmask behövs inte, när man rengör med ammoniak, man tar ju bara lite i mycket vatten. Således är din kommentar helt irrelevant och utan värde.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

annia1
9/14/16, 3:37 AM
#11

Jag tror också vax skulle kunna funka. 

Har ju gått städprogram på tv4 både svenskt och engelskt och de använde ju mest husmorsgrejer till städningen. Har för mig att de i nåt av de programmen hade på nåt på fogar dock inte säker på vad det var. Ev att dom hade ett ljus av stearin och strök på fogarna efter dom var rena. Det håller ju inte smutsen borta helt och hållet, men om inte annat så borde det bli mer lättstädat. Går ju att prova på nån fog och se om det gör nån skillnad.

Svenska kommer jag inte ihåg vad det hette, men det engelska hette how clean is your house.

.

TatsuOni
9/23/16, 9:48 AM
#12

Natursåpa ska skydda, men hur bra det fungerar vet jag inte, då jag inte har testat det själv.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Niklas
9/23/16, 10:30 AM
#13

#12: Okej. Det är ganska dyrt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Zepp
9/26/16, 10:14 PM
#14

Man väljer mörkare fogar redan när man sätter upp kaklet!

På klinkers väljer man ännu mörkare fogar!

Impregneringen är främst till från att hindra vatten att tränga in och komma innanför kaklet!

Har man valt ljusa fogar får man vara så god att rengöra oftare.. iallafall om man vill att de skall vara ljusa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DesK
11/15/16, 6:25 AM
#15

Man kan visst impregnera kakelfogarna med såpa. Kika i den här tråden: http://husmorstips.ifokus.se/discussions/582a9b66ce12c41205001b40-sapa-bra-till-mycket?discussions-2

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
11/15/16, 11:21 AM
#16

Aha, smart. Tack för tipset! Jag lägger in länken här också: http://land.se/fixat/lifehack/15-overraskande-satt-att-gora-livet-lattare-med-sapa/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: