Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 2401 ggr
[SonjaG]
9/18/16, 2:36 PM

Mangla gardiner

Hej

Jag ska tvätta och mangla mina gardiner själv, har jag tänkt. Att lämna in dem blir alldeles för dyrt.  De tar ett högt pris pr m2.

Tvätta går väl bra, men hur gör jag med mangling? Valsen är alldeles för smal och att vika på mitten på längden och mangla så blir nog mer eller mindre omöjligt.   

Är det nån här som har arfarenhet och tips osv osv. Stryka? Strykbrädor är också väldigt smala i förhållande till gardinens   bredd som är 120 cm. Och inte skulle det väl bli bra heller.

Annons:
DesK
9/18/16, 2:46 PM
#1

För att få plats i en mangel, måste du vika den på mitten. Far min gjorde så att han manglade större gardiner vikta och sedan strök han på vikningen, det blev bra. Annars är det strykning som gäller, för att få det att funka bra, bör du stryka intill ett stort bord och lägga upp det nystrukna på bordet, efter hand. Far var textilhandlare, så han visste vad han gjorde 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SonjaG]
9/18/16, 3:02 PM
#2

Tack för svaret.

Jag har tänkt på mangling i första hand. Men jag tror att tyget blir för tjock för mangeln. Ibland när jag manglat annat (inte alls så tjockt gods)  så har jag märkt att det drar sej och blir fula veck här o var. Mangeln är kanske inte den bästa. Det är ett ganska tjockt tyg,  känns som bomull/lin något sådant. Tipset med bordet är bra, tack!

DesK
9/18/16, 3:10 PM
#3

Då är det nog bättre att stryka med hjälp av ett bord. Du kan också stryka på själva bordet om du har något att isolera med, t ex tjocka frottéhanddukar som du lägger ett vanligt underlakan på. Pappas tips det också 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SonjaG]
9/18/16, 3:15 PM
#4

Hmmm, vilken bra pappa du har. Tack!

Upp till toppen
Annons: