Annons:
Etikettåterbruk
Läst 3196 ggr
DesK
10/5/16, 10:06 AM

Återanvända lecakulor

Såg ett bra tips på tv om hur vi kan återanvända lecakulor och dessutom så blir det bättre för växterna. Lägg lecakulorna i en nylonstrumpa och lägg strumpan i botten av blomkrukan. Då bäddas de inte in i jorden på samma sätt som när vi lägger dem lösa i botten av krukan. Enligt trädgårdsmästaren på tv är det också bättre för blommorna. Jag tänker göra så, när jag planterar om växter nästa gång🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JMW
10/5/16, 10:10 AM
#1

Smart!

Madde
10/5/16, 10:28 AM
#2

Det måste jag testa. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Eda
10/5/16, 11:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

I mina jättebalkonglådor har jag c:a 1 dm lecakulor i botten , över dem har jag ett lager specialväv (något plastliknande) köpt på Plantagen och överst vanlig jord. I kanten av lådorna har jag ett plaströr där jag kan sticka ner en sticka och kolla om det finns något vatten kvar i botten. 

Skall jag bort någon vecka brukar jag fylla på c:a 30 liter vatten i varje låda (jag har fyra stycken) jobbigt men praktiskt!

Alla växter gillar inte denna metod t.ex. lavendel  och vindruvor gillar inte så mycket vatten, men mycket går bra. Till vintern brukar jag se till att det inte finns något vatten kvar i botten.

(Vinbärsbusken på bilden blev något ranglig men gav frukt, jag skall försöka beskära den nu i höst.)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: