Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 17414 ggr
[SonjaG]
11/6/16, 1:01 PM

Matavdelningen

När man inte har worcestersås hemma, vad skulle ni ersätta det med?

Gäller till en sås.

Var finns en mat-sajt här på iFokus? Jag kan inte hitta nån.

Annons:
Honestyisdead
11/6/16, 1:06 PM
DesK
11/6/16, 1:42 PM
#2

Välkommen in till Matlust också 😉 

För att svara på frågan, så kan den såsen vara svår att ersätta, men du kan prova med lite HP-sås, om du har det hemma.

http://matlust.ifokus.se/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SonjaG]
11/6/16, 2:02 PM
#3

Tack för svar. Jag har inte upptäckt den rubriken "det goda livet", där fanns den ju och lite annat kul oxå. Tack för tips.

JazzBass
11/16/16, 10:43 AM
#4

Sent svar, men jag välkomnar dig också in på matlust för såna frågor, men jag ska svara enligt bästa förmåga här också. 🙂 Worcestershiresås är ju en umamirik sås med tydlig sötma, sälta, syrlighet och en svag hetta, så jag skulle nog testa göra nåt i stil med följande: 

Blanda nån matsked ostronsås, tamarindpasta, black bean paste (fermenterad bönpasta, gärna med vitlök) eller mörk miso, och späd med balsamicovinäger eller lite mindre mängd sherryvinäger, äppelcidervinäger eller rödvinsvinäger. Ha i lite soja för sältans och umamins skull, och öka sötman med liten dos sirap/farinsocker. Avsluta med lite finmalen svartpeppar, tabasco eller nån annan chilisås (t.ex. sriracha) för lite bett. Har du asiatisk fisksås hemma kan du prova ha i lite av det också för umamins skull. 

Exakt samma sak blir det förstås inte, men effekten torde vara motsvarande. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[SonjaG]
11/16/16, 9:47 PM
#5

Det var riktigt intressant sammansättning du berättar om JazzBass!

Men har man allt detta hemma om man inte ens har Worcestershiresås hemma? Tveksamt, men som sagt intressant tips. Tack!

JazzBass
11/16/16, 10:20 PM
#6

Nja, det var lite därför jag skrev ner alla alternativ jag kunde komma på. 🙂 Jag har ju inte testat nåt av det här nu heller, men det skulle förstås vara lite intressant att göra. Jag har ju faktiskt också en flaska worcestershiresås hemma att jämföra med… 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
11/18/16, 11:46 AM
#7

Gjorde faktiskt ett litet test häromkvällen på det här. Blandade ihop bönpasta, ostronsås, sherryvinäger, sirap och en gnutta sriracha. Bönpastan gav det hela en lite skarp och bitter smak jämfört med worcestershiresåsen som var mjukare i smaken, så det skulle jag lämna bort om jag gjorde det här på nytt, och istället använda tamarind eller ostronsås istället. I övrigt tyckte jag att jag kom ganska nära vad gäller syra och pepprighet. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: