Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 1210 ggr
Miowi
2017-01-02 04:21

Vägglöss

Befinner mig i utlandet nu och hade oturen att hinna sova i en säng i några dagar innan vi insåg att det inte var mygg som var galna i mig utan att jag fått en säng med vägglöss. Har fått byta rum men kommer förstås behöva tvätta/frysa allt jag har när jag kommer hem för att inte få med mig någon rackare (usch ryser!). Läst på nätet att lössen tydligen kan komma med i elektronik och blir genast nervös, vi har både mobiler och ipads på rummet, någon som har en aning om hur man ska hantera dessa??

Annons:
DesK
2017-01-02 06:19
#1

Det bör gå att lägga dem i en fryspåse och lägga den i frysen. Dock vågar jag inte säga hur länge, de kan och bör vara i frysen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
2017-01-17 23:20
#2

Stackars dig!

”För frysning i -20 ºC, bör behandlingstiden vara 10 dygn. Vid -30 ºC kan det räcka med 5 dygn. Det tar tid för materialet att kylas av. Om frysen fylls med mycket material kan extra behandlingstid krävas. Det är viktigt att luft kan cirkulera runt föremålen, annars kan det uppstå en isoleringseffekt och temperaturen når aldrig tillräckligt lågt.

Vid upptining efter frysningen bör föremålen få stanna i sina förpackningar tills fuktighetsbalansen någorlunda återställts.”

Uppgifterna är från Riksantikvarieämbetet som använder metoden för insektsangrepp.
Huruvida dina föremål tål denna behandling vet jag inte.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: