Annons:
Etikettåterbruk
Läst 1187 ggr
Eda
2017-01-13 10:29

Isklamp som inte tar någon plats

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min man och jag ofta åker på längre tågresor och eftersom vi inte tycker maten brukar vara något vidare har vi ofta med oss egen mat med tillhörande kylklamp. Likaså på sommarens picknickar har vi ofta med oss kylklampar.

Eftersom vi inte har någon större lust att släpa omkring tyngre isklampar när vi ätit upp maten har vi börjat med att fylla tomma tvättmedelsförpackningar, såna som är i plast, med vatten som vi efter användningen tömmer.
OBS! Det är viktigt att inte fylla påsarna helt upp, eftersom is utvidgar sig och påsen kan spricka.

En gång på en resa har förpackningen läckt för oss, så när vi nu senast åkte tåg till Wien strax före jul la vi den för säkerhets skull i en försluten plastpåse, men då läckte den förstås inte!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
[Rhonda]
2017-01-13 10:48
#1

Det var finurligt!

TatsuOni
2017-01-13 11:34
#2

Smart!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

annia1
2017-01-13 20:35
#3

Jag har en egen variant på hemgjord kylklamp. Använder 33 cl läskflaskor. Fyller dom ungefär upp dit där flaskan börjar smalna av upptill. Försöker ha dom lite lutande liggandes när jag fryser dom ifall inte korken sluter riktigt tätt.  Har dom alltid i plastpåse när jag tagit ur dom ur frysen.

Sen när jag använder dom så har jag saker. De kyler först när det behövs, sen vartefter de tinar så har jag kallt vatten att dricka. Och de blir ju inte tunga att släpa hem även om själva storleken är densamma.

.

Eda
2017-01-14 07:51
#4

Det tycker jag låter som en bra idé!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
2017-01-14 09:07
#5

Jättebra tips! 🙂 När vi hade båt och husvagn, så brukade jag packa kylväskan med fryst kött och även en fryst mjölktetra. Sedan plockade vi upp och tillagade grejerna efterhand som de tinade.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
2017-01-14 10:58
#6

Med kombination av råden från annia1 & DesK tycker jag att det skulle vara praktiskt, vid de tillfällen man bara skall ha med lite mjölk till t.ex. en picknick en varm sommardag, att frysa in mjölk i en mindre plastflaska.🙂

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
annia1
2017-01-17 19:44
#7

Eda Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tar innan vattnet börjar tina. Så ett litet tips. Prova att frysa lite mjölk hemma först. Ställ den i den väska du brukar ha med dig på picknick och öppna den då och då så du ser hur lång tid det tar för den att börja tina. För annars kanske det blir så knasigt att när du ska ha mjölken så har den inte tinat.

.

Eda
2017-01-17 23:10
#8

Ja, jag kom också att tänka på det i efterskott, så det kanske i alla fall är bättre med någon form av kylklamp, men tack för tipset!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: