Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 8418 ggr
Lexie82
2017-03-15 21:58

Mjuka sängkläder?

Hur får man sängkläder så där mjuka och lena som bara gamla urtvättade sängkläder verkar va? Samma sak varje gång jag köper nya sängkläder. De verkar lena tills efter första tvätten. Vad gör jag för fel?

Jag har nu mest gamla påslakan och örngott som jag snott av mamma, för det är bara de som är sådär mjuka och lena som jag vill ha dem, men de börjar bli jäkligt utslitna.

Så, hur gör jag för att få lena och mjuka sängkläder utan att behöva köpa begagnat?

Annons:
Tjeja
2017-03-15 22:10
#1

 använd mjukgörande sköljmedel när du tvättar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lexie82
2017-03-15 23:37
#2

Jag gör det. Och torktumlar. Och tvättar i 90 grader för att liksom slita så mycket som möjligt på tyget..

Tjeja
2017-03-15 23:40
#3

Själv gillar jag att mangla lakanen. Då blir de lenare tycker jag. Värt att prova för dig kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
2017-03-30 22:41
#4

Syr sängkläder av gamla flanellskjortor? *haha*

(jag har flanellsängkläder på vintern… alltid varmt att krypa i säng oavsett hur kallt det är)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DesK
2017-03-31 09:30
#5

Menar du sängkläder eller menar du sänglinne? Sängkläder är allt som du har i din säng, täcken, kuddar, bäddmadrasser. Sänglinne eller lakan är det du trär på sängkläderna, dvs lakan.

Sannolikt köper du blandmaterial och för låg kvalitet. För att lakan ska kännas mjuka, måste de vara tillverkade av enbart bomull, siden eller lin. Sedan spelar även det sätt som de har vävts på in. Det bör vara långa fiber, som någon sa i en annan tråd och t ex damastvävning ger mjuka och fina lakan, särskilt när de har tvättats några gånger. Lin är det som tar längst tid att få mjukt, men när det väl blivit mjukt, så är det underbart.  Testa att använda ättika istället för skjöljmedel också, det ger betydligt mjukare tvätt och bättre bevarande av färger. Tänk också på att bomull oftast är rejält smutsigt /fullt med kemikalier vid köp, så all bomull bör tvättas minst en gång på minst 60 grader och gärna torktumlas innan första användning. (Detta gäller även för kläder i bomull.)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Spectabile
2017-03-31 14:08
#6

#5 När du nämner det där med kemikalier i lakan så kommer jag att tänka på en gång när vi köpt nya set med lakan. Det var påslakan, underlakan o örngott. Vi bäddade med dom otvättade o vad hände? Jo, någon gång under natten vaknade jag av att det kliades över hela kroppen, i mitt trötta tillstånd förstod jag ändå att det berodde på de nya lakan vi bäddat med. Så jag steg upp o rev bort allt, sen lade jag mig direkt på madrassen o täcket över o fortsatte sova som en stock 🙂 Min bättre hälft hade inte ont av det. Sen dess tvättas här alltid nya lakan före användning, gärna två gånger

Annons:
strobii
2019-09-26 23:36
#7

hittade den här tråden när jag googlade och jag är ute efter exakt samma sak haha! har också "snott" påslakan från mamma eftersom jag vill ha dom just sådär mjukslitna. avskyr känslan av nya stela påslakan/örngott -.- men nu när dom börjat gå sönder t.o.m så måste jag ju hitta nya, men det verkar rent ut sagt omöjligt. 

är det nån som lyckats hitta något bäddset som är mjukt redan från början? (siden gillar jag inte.) tar isåfall gärna emot tips! 
dock har jag fått ytterligare ett problem efter att ha köpt nytt täcke, då nästan alla påslakan verkar säljas i storleken 150x210, och mitt täcke är 150x200.

Upp till toppen
Annons: