Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 1016 ggr
Grodan
3/29/17, 1:45 PM

Krukväxters skötsel för noobs?

Jag har haft några år utan krukväxter i mitt hem, då jag flyttat flera gånger och inte tagit med mig plantorna. Krukväxter har egentligen aldrig varit min grej… (de enda krukväxter jag lyckats med är kaktusar…) Men så för ca 2 år sedan fick jag några trevliga krukväxter (orkideé, kalanchoe mm) och började så smått samla på mig några som är enkla att sköta och inte kräver avancerad skötsel.

För en vecka sedan upptäckte jag mjöldagg på krukväxterna (Kalanchoe)  i ett fönster. För att undvika att det sprids så slängde jag växterna (Kalanchoe, AloeVera, Fredskalla mfl - slängde alla i fönstret då jag blev orolig för smittspridning) och tvättade fönster och fönsterkarm med såpa-blandning. Krukorna har jag diskat för hand. Nu undrar jag hur jag fortsätter att desinficera, samt undrar om några plantor är känsligare eller starkare. Jag misstänker att jag fick in mjöldagg antingen via blommorna själva eller via krukor jag köpte på loppis och inte rengjorde ordentligt innan jag började använda.

Finns det något jag kan göra för att undvika att mina krukväxter blir för klena och mottagliga för sjukdomar.

Jag har tidigare i mitt liv aldrig haft några egentliga problem med krukväxter annat än att jag glömt att vattna dem, därför har jag nu valt att ha krukväxter som inte är jättekrävande på daglig skötsel utan klarar sig med en dag i veckan. Jag har absolut inget fint blomhem, men vill ändå gärna ha lite krukväxter…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: