Annons:
Etiketthuskurer
Läst 1078 ggr
Caeli
4/20/17, 7:12 PM

Tips mot fästingar

Har hört någonstans att avkok på rosmarin ska verka avskräckande på fästingar. Någon som provat eller vet mer om detta?

Eller har ni någon annan bra huskur som hjälper mot dessa små otäcka djur?

Annons:
Annielle
4/20/20, 11:55 AM
#1

Skulle gärna vilja veta det också, finns ju även en massa andra recept med örter, eteriska oljor osv att blanda och spraya på sig, vore intressant att veta om det fungerar. Läste tyvärr idag att det är troligt att det kommer att bli en väldig fästingsommar pga den milda vintern! 😕 De är ju redan framme dessutom.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

DesK
4/20/20, 6:57 PM
#2

Skulle vilja veta samma sak. Det jag vet är att det hjälper mycket att hålla gräset kort och tomten skapligt städad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JMW
4/20/20, 9:29 PM
#3

#2 Det där är ju lättare sagt än gjort. 😎

Annielle
4/20/20, 10:30 PM
#4

Många skulle nog även vilja kunna gå i skogen även om man kanske har en trädgård som man lyckas hålla ordning på.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

JMW
4/21/20, 7:40 AM
#5

Jag rör mig som vanligt, både i skog och i trädgård. Fästingar tänker jag inte så mycket på när jag är ute, det skulle ju bli för mycket. Jag njuter av utelivet. Jag har vaccinerat mig enligt konstens alla regler så lite skydd finns ju. De som ändå biter sig fast tar jag bort. Själv eller med hjälp av maken.

Annielle
4/21/20, 11:24 AM
#6

5# Hade också gjort det om det fanns vaccin mot Borrelia, men var tyvärr tvungen att äta pennicillin mot det förra året (tog bort fästingen samma dag jag fick den och såg den)och sedan många månader med förstörd och mycket smärtsam mage, så vill verkligen inte tvingas till det något mer pga fästingar.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
JMW
4/21/20, 11:32 AM
#7

#6 Jag fick också borrelia förra året med en rejäl rodnad och svullnad. Fick penicillin och sen var allt bra. Jag vägrar att isolera mig från det gröna. 😉

Sindri
5/10/20, 10:41 PM
#8

Det finns flera recept på fästingmedicin och de innehåller ofta rosmarin, citron och andra saker som luktar starkt. 
Man skall inte nonchalera det där med borrelia. Det finns de som får livslånga symptom så det finns all anledning att vara försiktig och alltid kolla sig när man varit ute. Jag är en riktig fästingmagnet så jag byter vartenda plagg när jag varit ute i naturen under fästingsäsongen.
Hittade en levnade fästing en gång på en socka dan efter jag hade använt den.

Annielle
5/11/20, 9:44 AM
#9

#8 Använder du ingen sådan blandning själv som du kan dela med dig av?  Håller fullkomligt med dig att Borrelia kan bli väldigt allvarligt och därför viktigt att ta på allvar. Dessutom är antibiotika väldigt skadligt och bör undvikas det längsta det bara går eftersom en enda kur kan utrota en till två goda bakterier i tarmen för hela ens liv till och med (detta tas bla upp i Vetenskapens världs program "Guldet i dina tarmar" ) nu mera vet man ju att tarmfloran spelar en stor roll i all typ av fysisk och psykisk sjukdom dessutom, så att skada tarmfloran vill man verkligen inte göra i första taget. Jag byter också alltid kläder när jag kommer in, men det gör jag å´andra sidan året runt eftersom jag b.l.a. vill ha bekvämare kläder när jag är hemma.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
5/11/20, 1:59 PM
#10

Jag gjorde en salva för flera år sedan och jag skrev tyvärr inte upp vad jag hade i den. Kokosfett som bas med kanske lite sheasmör eller kakaosmör. Eteriska oljor som rosmarin, citron, svartpeppar, kamfer, eucalyptus. Är vad jag gissar och som borde funka.

TatsuOni
5/15/20, 1:58 PM
#11

Tänk bara på att vissa ingredienser inte är lämpliga om ni har djur. T ex så är tea tree oil giftigt för katter och även om citron inte är farligt i små mängder, så är det någonting som katter ogillar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: