Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 1742 ggr
Åkerfräken
2017-05-18 18:33

Nyfiken "Strösocker HS eller K5"

Hej! Jag hoppas ingen tar illa upp att jag postar min fråga på den här sajten ^.^ Jag har bläddrat i en gammal kokbok från -40-talet och stött på detta: "1-1 1/2 dl strösocker K5 eller HS" Eller "Florsocker LH" Är det någon här som vet vad dessa förkortningar betyder? Hittar ingen förklaring i boken..

Annons:
2Sirius
2017-05-18 18:55
#1

K5 är Strösocker, vet jag sen Bageri & Konditori Gymnasium… Är mer osäker på HS, men jag vill ju ha det till Florsocker… LH mins jag inte att jag hört… Vad ska du baka?

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åkerfräken
2017-05-18 22:14
#2

Okej! Är K5 en typ av strösocker då eller? För det står ju direkt efter ordet "strösocker".. Ah nä jag var bara nyfiken, det blev en twist på en klassisk rabarberkräm från ett av recepten ;)

2Sirius
2017-05-18 22:44
#3

K5 står för Kristallstorlek 5. Om det säljs i andra storlekar vet jag inte, men det är samma som Strösocker. Om Flor och Pärlsocker skiljer sig i uppbyggnad, vet jag inte… Får kolla upp det i så fall ☺ Var har du hittat receptet? Möjligt att de i andra industriella sammanhang, har andra storlekar också, varför det annars på fackspråk kallas för det vet jag inte, men kan ju tycka att K3 skulle passa bättre på Sockerbullar Tex ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-05-19 12:58
#4

Hittade den här bilden på ett gammalt florsockerpaket "Extra kvalitet LH". Det framgår dock inte vad LH betyder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: