Husmorsprat

Hållbarhet av livsmedel

2017-08-01 12:43 #0 av: Eda

I tidningen Land kan man läsa om 12 livsmedel som håller i evigheter!

Bra att veta tycker jag. Detta skall jag visa för min man som stirrar sig blind på datum och gärna slänger bort mjöl och annat i onödan.

http://www.land.se/mat/12-matvaror-som-haller-i-evigheter/

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
🌺Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna!

Anmäl
2017-08-01 12:58 #1 av: tlover

Visste inte ens att folk kollade på bäst före på dessa livsmedel.

Visst tex kryddor smakar mindre efter bäst före, men då tar man helt enkelt mer av dom

Ska man grodda bönor så håller dom inte hur länge som helst däremot

Anmäl
2017-08-02 09:31 #2 av: Scorpio97

Jag kollar sällan bäst före på något livsmedel egentligen. Jag har för vana att lukta, känna och ibland smaka på allt när jag lagar mat och liknande. Så jag litar helt enkelt på att jag kommer märka om något blivit dåligt - sur mjölk eller kött som har blivit dåligt missar man liksom inte :) Jag har dock stålmage, så om något är lite på gränsen går det oftast bra ändå. Syrran har motsatsen till stålmage så hon är lite försiktigare, men hon stirrar sig inte blint på bäst före heller. Fast det brukar vara jag som får smaka först om hon är tveksam, haha. 

Dom i listan tycker jag är ganska självklart att man inte behöver kolla bäst före på.

//Jessie

Anmäl
2017-09-11 13:27 #3 av: Halvdansken

Har precis gjort slut på ett paket florsocker, som hade sista användningsdatum 2001...
Jag berättade det inte för min man som tror att "bäst före" betyder "giftigt efter".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-09-22 12:55 #4 av: TatsuOni

#3 Jag har bitsocker i skafferiet från när jag gick i gymnasiet. Det används bara när min far är här på kaffe. Så sist tänkte jag hitta ett datum för att visa att han dricker riktigt gammalt socker (ingen av oss bryr oss om bäst före). Det fanns inget bäst före utan stod någonting om att socker håller i en evighet om det förvaras rätt.

Positivt enligt mig att det inte fanns bäst före där, så kanske andra mer "noga" personer inte behöver kasta ett fräscht livsmedelTummen upp

Home is where the heart is

Värd för hår. Medarbetare på te.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.