Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 2813 ggr
Raija Danielsson
3/26/14, 2:38 PM

Våffeljärn!

Hur gör ni rent era våffeljärn?

Annons:
Gasoline
3/26/14, 4:50 PM
#1

Usch, jag hatar att rengöra sådana :-( När jag hade våffeljärn brukade jag torka ur det så gott det gick när den började svalna. Sedan när den var så pass sval att jag kunde stoppa undan det så lade jag i lite papper i järnet som fick ligga där över natten. När det var dags att använda det igen lät jag det bli riktigt varm för att sedan grädda en våffla som jag sedan kastade (ifall det var något suspekt kvar) Men jag har tyvärr inga bra tips och knep.

CelsiusT
3/26/14, 7:18 PM
#2

Jag gör ungefär som #1. Jag låter det svalna, torkar ur det med papper. Lägger ett tidningspapper emellan när jag viker ihop det och ställer undan det. Hettar sedan upp det ordentligt innan jag steker första våfflan nästa gång. Men jag slänger aldrig första våfflan, har aldrig varit med om att det varit något fel på den ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
3/26/14, 7:26 PM
#3

#2 haha, nej, det är förmodligen inga fel på den. Jag tror att det är en gammal vana hemifrån, det känns bara bäst så :-)

Raija Danielsson
3/26/14, 7:36 PM
#4

Jag gör själv likadant, jag till och med pillar med topz där det är svårt att komma åt med annat.

Sen kastar jag inte heller den första våfflan, den får hundarna. Dom får alltid den första pannkakan också.

MrsGoldfire
3/26/14, 8:20 PM
#5

Tar en bakpensel när den är ljummen efter att ha torkat med hushållspapper först.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

CelsiusT
3/26/14, 8:21 PM
#6

#5 Vad gör du med bakpenseln?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
MrsGoldfire
3/26/14, 8:29 PM
#7

Haha, jag ser att det står att det ska vara en ljummen bakpensel…

Skämt å sido, jag borstar ur de smulor som blir kvar på svåra ställen i gångjärnet på våffeljärnet brukar det bli lite mumsigt kvar.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

CelsiusT
3/26/14, 8:38 PM
#8

#7 Ja grammatiken såg lite rolig ut men jag förstod vad det stod. På mitt våffeljärn blir det bara lite fett kvar, mest på kanten runt. Så det är mest det jag torkar av med papper innan jag ställer undan det med tidningspapper mellan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Mustangcab]
3/26/14, 10:04 PM
#9

Jag låter det bli riktigt varm efter att ha gräddat sista våfflan sen får det svalna och så torkar jag av det med hushållspapper.

När jag använder det nästa gång så ser jag till att det också riktigt varmt  innan jag gräddar första våfflan.

Rita-S
4/8/14, 10:06 PM
#10

jag har hört nåt rykte om att baka en stäfvåffla som drar åt sig skiten men kan bara inte komma på om jag drömt detta eller hur det är.. >.< Min mormor lämnade torkpapper i våffeljärnet från det var varmt men inte stekhett

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ria74
4/8/14, 10:26 PM
#11

Jag lägger papper mellan när det är relativt varmt och kastar första våfflan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Carmarino
3/23/18, 6:51 PM
#12

Nu är det snart våffeldagen igen (på söndag), så det är hög tid att väcka liv i den här tråden. 🙂

Hittade lite tips om hur man kan rengöra våffeljärnet:
https://www.ica.se/buffe/artikel/ica-hemma-rengora-vaffeljarn/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
3/24/18, 7:45 AM
#13

Jag torkar ur våffeljärnet med en bit tyg när det svalnat.

Sen när det ska ställas undan lägger jag i en bit tyg.

Kastar inte första våfflan.

Mat ska inte kastas

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Upp till toppen
Annons: