Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 2433 ggr
Ria74
2015-01-19 18:03

Tidsbesparande städtips

Vad har ni för tidsbesparande städtips ni vill dela med er av?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Gasoline
2015-01-19 21:09
#1

Är inte riktigt med på hur du menar,men det gamla "knepet" med att lägga aluminiumfolie i botten på ugnen för att lätt kunna byta foliet istället för att städa inbränd mat i botten på ugnen tycker jag är väldigt tidsbesparande och smidigt :-) För jag antar att jag inte är den enda som ibland har mat i ugnen som ibland smiter ut ur sina formar och plåtar, Hihi.

Jalking
2015-02-03 13:32
#2

Jag brukar städa badrummet i samband med att jag duschar eller badar. Utan kläder som blir blöta är det bara att skrubba och skvätta runt med duschen i hela badrummet.

OBS! Gör inte detta om du inte är 100% säker på att det verkligen är ett riktigt våtutrymme utan brister.

Rita-S
2015-02-10 10:59
#3

Mitt snabbaste städtipps för ett lite badrum: 
Spreja tvål på toastolen och tvättstället. Spreja tvål på golvet där du vill använda (för min del under tvättställ och runt toaletten). 
dra av toasitsen om den går att ta loss, och lägg den i klorinvatten i badkaret. 
Titta en youtubesnutt. 
Kom sen tillbaka, skura av toasitsen i badkaret, häv ur vattnet och spreja utspädd klorinvatten på badkaret. Ta duschen, och duscha med varmaste vattnet av tvättställ och toaletten, spola sen av golvet. 

Sen torr-torker du toaletten och tvättstället, skura neri toaletten, torrmoppa upp allt vatten och spola av badkaret sist :)
Tar mig totalt 5-10 minuter att tvätta badrummet såhär, inklusive youtube-snutten ;) Nån gång i mellan skurar jag badkaret med skursvamp och vim, då tar det 5 minuter mer. 
Sen måste du ju vara medveten om att som #2 säger måste du vara säker på att inga foger är brustna så vatten tränger in bak badrumsmattan eller tapeter förståss.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Tuulikki]
2015-02-11 15:16
#4

För oss som bor pyttelitet är vårt favoritord förvaring, förvaring, förvaring. Vi försöker ha allt i lådor och korgar för det är snyggare och mer praktiskt så. Blir mycket lättare att damma och torka av hyllor, bänkar och andra ytor.

Gasoline
2015-02-11 17:21
#5

#4 kan hålla med, jobbar åt det hållet jag med då jag är en mycket bekväm städare.

Rita-S
2015-05-26 13:02
#6

Tvätta microvågsugn på insidan: Stoppa in en tvättsvamp som är dryppande våt med citron och vatten, mikra på max ett par minutter och du kan sen torka insidan av microvågsugnen med en trasa i stället för att skura i många minuter :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
TatsuOni
2015-05-30 19:25
#7

#6 Fungerar även med en skål med vatten🙂 Citron om man vill att det ska lukta gott.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Halvdansken
2015-06-15 23:41
#8

RUT. Ja ja ja…. Men det spar massor med tid :-)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Grodan
2017-08-25 21:55
#9

#3 Det där med Vim är sååå sant. Varför är det så jobbigt att städa med Vim? (som numer heter Cif och innan det Jif… suck**)

Jag har sökt på nätet hur man "egentligen" använder Vim (Cif). Men hittar inget. Hittar inte ens någon intressant beskrivning på Unilevers hemsida. Inte ens en youtubefilm. 

När jag jobbade på sjukhus rengjorde jag en diskbänk med Vim på mkt effektivt sätt. Först Vim och gnugga in, sen spola av ordentligt med hett vatten, låta torka själv. Klart.

Nu kan jag inte spola med hett vatten där jag rengör med Vim idag. Och jag har bara kommit på hittills att jag

1. Tar en klick Vim och gnuggar ut med diskborste eller svamp.

2. Tar en torr och ren mikrofiberduk och torkar av.

3. Tar en ren och blöt mikrofiberduk och torkar av.

Jag vet inte om resultatet riktigt är som jag vill, för jag går därifrån, jag har inte tid att vänta och se hur det ser ut.

Men om ni kommit på bättre sätt att rengöra med Vim så vill jag gärna veta. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DanielLundberg
2018-01-17 10:29
#10

Jag undviker mattor i mitt hem. Kanske tråkigt men det mycket smidigare när man städar. Dom få mattor vi har är sådana som är lätta att dammsuga.

DanielLundberg
2018-01-17 10:32
#11

Ett annat jag nyligen kommit på är att passa på att torka av spegeln över handfatet efter att man duschat då spegeln blivit immig. Det sparar då det är lättare att få rent den.

Upp till toppen
Annons: