Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 4855 ggr
Eda
6/13/16, 9:50 AM

Rengöring av ryamatta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det vanliga husmorstips jag känner till när det gäller ryamattor är att först skaka mattan noga och sen lägga mattan på snö med luggen neråt varefter man vandrar fram och tillbaka över mattan med små steg och sen skakar bort snön. (Snön brukar se riktigt ofräsch ut när man lyfter upp mattan!)
Stockholm hade just ingen snö i vintras så jag prövade därför med följande nu i våras.

1. Dammsög först mattan och skakade den noga  utomhus.
2. Lade byggplast över parkettgolvet och täckte med våta urvridna lakan.
3. Lade på mattan med luggen neråt.
4. Provade först med att vandra fram och tillbaka på mattan, men kom så småningom på att det var enklare att kavla mattan med en bakkavel.
5. Vände på mattan, skakade den och tog bort de fuktiga smutsiga lakanen. Mattan fick sen ligga på plasten tills den blev torr.
Jag tycker att resultatet inte blev så tokigt!

Ryor är ju nuförtiden inte så vanliga, men det kanske fungerar också med andra inte alltför smutsiga mattor.✨

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

  • Redigerat 9/7/20, 11:12 AM av DesK
Annons:
DesK
6/13/16, 11:12 AM
#1

Vilket bra tips! 🙂 Det ska jag prova med någon av mina mattor, det är ju ett garanterat skonsamt sätt att rengöra mattor på. Du får en guldstjärna för detta tips 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
6/18/16, 7:48 AM
#2

Tack för guldstjärnan!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Soligajag1
7/3/16, 6:39 PM
#3

Tackar så mycket för ditt tips med mattan!! 

ska provas en dag!! 🙂 Klart du får en stjärna ✨ 

Kram Kram // soligajag_1

HH 🙂

Atropa
7/3/16, 10:33 PM
#4

Kanontips! Tusen tack ska absolut pröva !:)

Sivlin
8/30/16, 10:59 PM
#5

Jättestort Tack för ett bra tips ang ryamattan

Eda
2/4/19, 4:16 PM
#6

Nu är det perfekt "snöväder" om man bor  i Stockholmstrakten för tradionell mattrengöring!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: