Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 5065 ggr
VildaVittra
2016-12-28 22:03

Skydda skinn

Ingen aning om vilken sida jag skulle lägga denna under, men jag kör på här.

Idag har jag köpt en begagnad skinnsoffa som kommer på måndag. Saken är den att jag har en tik som läcker lite urin när hon löper och en annan tik som bäddar allt som går att bädda. Jag brukar ha plädar och liknande i soffan så jag kan tvätta dom, men eftersom bäddtoken ibland bäddar bort skydden, så undrar jag vad ni skulle rekommendera så att skinnet inte suger upp kisset? Och pga henne föll valet på en skinnsoffa då de håller längre (har en skinnfåtölj som har överlevt hennes bobyggande ett bra tag nu) även om det hade varit bra med tvättbar och avtagbar klädsel. 

Kan tyvärr inte ha löpskydd på kissfian då jag är dement och glömmer ta bort dom när hon ska ut och rastas. Lipar

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
DesK
2016-12-28 23:28
#1

Tvätta soffan med linoljesåpa och smörj in den med sadelfett eller kokosfett, så att den blir mättad. Gör sedan om den behandlingen efter varje löp.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
2016-12-28 23:38
#2

Kokosfett lät ju billigt, ska nog testa det om nu inte Tlovers make (läderhantverkare) har bättre råd. Eller om någon kommer med ännu fler råd. Skiter i om soffan blir flammig eller liknande, bara den inte luktar kiss. 

Ska man smälta fettet först? Går det månne bra med vanlig såpa istället? Har en hel dunk med grönsåpa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2016-12-29 10:15
#3

Vet inte om grönsåpa funkar, för jag kan inte använda den, då nyser jag som 17. Någon har sagt att grönsåpan är betydligt mindre koncentrerad och därmed inte lika bra.

Kokosfettet kan du ta direkt ur silverpaketet och gnida på soffan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
2016-12-29 16:30
#4

Går kokosfett att använda på alla skinnmöbler?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

TatsuOni
2016-12-29 16:52
#5

Det finns läderfett att köpa i hästsportsbutiker som inte alltför dyrt och fungerar utmärkt. Även lädertvål finns att köpa där. Vanlig såpa, t ex grönsåpa eller en mild (hård) tvål fungerar som rengöring.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Ria74
2016-12-30 12:22
#6

 Jag hade en katt innan som inte kunde hålla tätt i bakändan, jag använde en vanlig plastsäck som jag "klädde" sittdelen med. Förde ner den mellan ryggstödet och sittdynan så den satt fast och sen filt på det. Visst var det lite prassligt men jag slapp ha kattkissdoft i soffan jämnt och ständigt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
VildaVittra
2017-01-03 20:30
#7

Husmorslärdom: Mät ytterdörren och soffan innan köp. Alternativt ha koll på vart dina verktyg ligger så du slipper ringa en bekant så denne kommer med sina dagen efter och soffan då förvandlats till en snödriva. 😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
2017-01-04 10:12
#8

Och köp en gallonsoffa i stället för skinn ifall du tänker använda den som bas för snödriva.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: