Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 1001 ggr
kattöga
2017-01-05 11:06

Spara el vid "långkok"

När vi lagar till en gryta/stuvning (på exempelvis högrev + rotfrukter o d) som ska puttra i flera timmar börjar vi med att laga maten i en järngryta på vår vedspis (vintertid, eftersom vi eldar i den för att värma upp huset också) i ½+1 timma.
Sen lindar vi in järngrytan i aluminiumfolie (ibland hoppar vi över folien), och däreffter lindar vi in grytan i två filtar, och ställer in allt i ugnen (som inte är påslagen) och låter grytan stå så de resterande timmarna.

Igår kväll, t ex, startade vi ett långkok i drygt en halvtimma på vedspisen, lindade in i folie o filtar och ställde in i ugnen. 16 timmar (i ugnen) senare var grytan och maten fortfarande varm (inte kokhet med "ätbart varm")! Rotfrukter och mört kött och jättegott! :)

Inte en gnutta el har använts till detta långkok. Endast lite vedvärme har utnyttjats.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
VildaVittra
2017-01-05 11:32
#1

Måste man använda folien? Tänker på att den är ju mer eller mindre en engångsprodukt som för det första kostar pengar och för det andra drar enorma mängder energi vid tillverkningen. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
2017-01-05 11:58
#2

#1 Nej, folien kan man hoppa över (skrev att vi ibland gör så också). Kanske håller sig inte maten varm i 16 timmar men det är ju oftast inte nödvändigt heller. Vi använder i princip aldrig ugnsfolie men har en gammal rulle liggande sen år tillbaks, så den får komma till användning ibland. Ska också testa att få saxarna skarpa igen med folien som vi använde nu.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-01-05 12:05
#3

Ibland finns det väl en aluminiumfilt i "Första Hjälpen-väskor (tror jag ialla fall?), då kan man använda den ist f ugnsfolie om man vill ha folie. Bara man inte glömmer att lägga tillbaks "räddningsfilten" i Första Hjälpen väskan igen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sindri
2017-01-05 12:21
#4

Ett alternativ till Wonderbag kanske? Även om man först värmer upp grytan på en elplatta sparar man ju mycket ström.

kattöga
2017-01-05 12:31
#5

#4 Ja, eller hur?! Wonderbag vet jag inte vad det är, ska googla på det:)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tlover
2017-01-05 12:35
#6

Jag kom på att man borde väl kunna använda kökssoffan istället? Vi har alltid använt kökssoffan till div tyger som för tillfället inte används så det borde väl spara extra värme. Fast jag har inte testat, kökssoffan är kvar i huset så jag kan inte testa på ett tag heller.

(förr byggde man ju ofta en koklåda för just sånt men jag försökte komma på ett latmans alternativ)

l'm back

Annons:
kattöga
2017-01-05 12:40
#7

#6 Det borde väl funka m soffan eller annan låda också. Ugnen tror jag borde hålla kvar värmen bättre ändå…? den är ju "isolerad". Men förr hade man kanske ingen ugn, så det bör gå bra m låda o filtar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tlover
2017-01-05 13:01
#8

#7 Ugnen kanske man vill använda till annat också (tex vid jul kan man ju göra gröten i koklåda och griljera skinkan i ugnen).

Boken jag har med instruktioner om hur man bygger en koklåda är från 80 talet så den är ju inte supergammal. Fast den ska isoleras med hö enligt boken.

l'm back

DesK
2017-01-05 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Smart idé som också passar fint på sajten Prepping 😉

Länk till hur jag kokar buljong i min Wonderbag (nu under vintertid kokar jag den först på vedspisen, istället för elspisen)

http://matlust.ifokus.se/discussions/575f8da28e0e74588b00071b-buljongkok-i-wonderbag

Bild på min Wonderbag 🙂 

http://wonderbagsweden.se/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: