Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 2239 ggr
CelsiusT
2017-02-15 01:39

Självhushåll och inkomst

Ligger och tittar på mandelmanns gård och dom självhushåller ju väldigt väldigt mycket. Jag ser inte att dom verkar ha några andra jobb, eller? Hur får dom in pengar? Än har jag inte sett att dom säljer något från gården, men det kanske kommer? Jag tänker att lite grejer måste man ju ha pengar till även om man bor som dom gör. Tex mandlar, olja, salt (dessa tre såg jag från peston), toapapper, el, diesel till traktorn, reservdelar, veterinärkostnader/försäkringar osv osv. Hur får dom in pengar till detta om dom båda jobbar heltid på gården?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Agda
2017-02-15 03:07
#1

Om man googlar hittar man  Mandelmann's hemsida där det står att de har gårdsbutik och trädgårdsvisning, också serverar de fika och mat (under säsong). De lär ju också skicka in djur på slakt och få inkomst från det.

SuperLimm
2017-02-15 07:13
#2

Som jag fattat det skriver de också böcker osv på vinterhalvåret. Har dock inte sett programmet så jag kan blanda ihop det med något annat.

Mvh Linn

Maria
2017-02-15 07:45
#3

Jag antar att de får en inkomst av själva TV-serien också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CelsiusT
2017-02-15 08:17
#4

Okej. Ja för dom hade ju inte mkt djur att tjäna några pengar på (jämfört med bönder som lever på köttdjur).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Carmarino
2017-02-15 08:36
#5

#2 Jo, de har skrivit två böcker som de säljer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Agafia
2017-02-22 15:41
#6

#4 De har sina djur för att slakta och äta dom själv ( självhushållning ) .

Annons:
CelsiusT
2017-02-25 20:42
#7

#6 ja jag menar det, det är ju inte mkt djur att tjäna pengar på (vilket är frågeställningen för pengar behöver man i Sverige även som självhushållande, särskilt som djurägare).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Helena89
2017-03-14 11:11
#8

Jag funderar på vad dom äter under året. Såg sista avsnittet idag, dom slaktade två ankor som dom hade till en ankmiddag, men det blev ju bara en middag. Sen har dom ju höns så dom slaktar säkert lite höns och lägger i frysen kan jag tänka mig. Men jag äter kyckling nästan en gång i veckan, säg att det i vår familj går åt en halv kyckling åt gången, det skulle innebär nånstans runt 26 rejäla kycklingar som behöver slaktas och förvaras för att ge mig mat hela året. Slaktar dom så pass tror ni?

Sen tänker jag att Mandelmans äter nog en del lammkött, kanske slaktar dom gris också? Men slaktar dom kossa nånting? Svärfar slaktar kossa som vi får ta del av, och gris och lamm också. Men vi måste ju ändå köpa fisk (äter det ca två gånger i veckan) och kyckling. Vi får rätt mycket kött från svärfar men ändå brukar vi 2-3 ggr i veckan äta av köpt mat (fisk/kyckling), tror ni även Mandelmans köper fisk eller hur självhushåller dom det? Jag tänker på att dom säger att dom är nästan självhushållande. Någon som vet?

[Tuulikki]
2017-03-17 19:04
#9

#8 En måste ju inte äta någon typ av kött varje dag i veckan🙂

DesK
2017-03-17 21:24
#10

Även om vi människor är blandkostare, så innebär det inte att vi måste äta animalier varje dag. Den hysteriska jakten på protein som har skett på senare tid, är inget annat än en gigantisk försäljningsbluff. Så nog kan Mandelmanns vara så gott som självförsörjande. 

Jag tycker i alla fall att deras program är fyllda av glädje och god inspiration, som borde gynna många!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

CelsiusT
2017-03-18 12:16
#11

Även om man absolut inte måste äta kött/protein varje dag så bör man ju iaf få in fisk i sin kost för att få i sig en allsidig kost med allt man behöver. Så jag håller med Helena och är nyfiken på hur mandelmanns löser den biten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Carmarino
2017-03-18 12:25
#12

De bor ju inte jättelångt från havet, så jag tror nog att de kan få tag i fisk också, även om de inte odlar den själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Helena89
2017-03-18 13:49
#13

#12 Jag bor också nära havet och det är rätt tidsödande att försöka hålla sig med fisk och svårt för det finns inte lika mkt fisk nära land idag som förr. Och att få så pass mycket att man kan följa slv rekommendation om 2 ggr/v känns stört omöjligt.

Annons:
Carmarino
2017-03-18 17:22
#14

#13 Tror nog att de har kontakter som kan förse dem med fisk vid behov. Kontakter är ju något som självhushållare brukar ha gott om. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2017-03-18 19:21
#15

#11 Det är väldigt många människor som klarar sig utmärkt utan några som helst animalier, så inte måste man äta fisk heller. Det gäller dock att se till att äta mycket allsidigt av alla vegetabilier i så fall.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: