Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 1957 ggr
Eda
2/20/17, 9:48 AM

Onödiga köksprylar

I Allas finns en artikel som handlar om diverse kökssaker som vi enligt artikeln borde göra oss av med som:

1. Redskap som bara kan användas till en sak
2. Ånginsatser och ångkokare
3. Vakuumpumpar och -korkar
4. Matlådor och andra plastburkar
5. Gigantiska knivställ
6. Onödiga dubbletter
7. Grillpannor
8. Gamla kryddor
9. Juicepressen
10. Sås från snabbmatsrestaurangerna
11. Apparater som gör (nästan) samma sak 

**Artikeln är skriven av Minna Wallén-Widung  2017-02-01.
Källa: Good housekeeping
**I artikeln kan du läsa mer om de olika kategorierna och varför hon anser att de är onödiga.  Se: http://www.allas.se/11-kokssaker-vi-borde-gora-oss-av-med/ 

…………………

Den punkt jag känner mig mest träffad är osorterade omaka matlådor med lock som saknas.

När det gäller gamla kryddburkar kan jag som kuriosa berätta att när min man och jag flyttade ihop för länge sedan medförde han till boet en burk Curry, som då minst var 30 år gammal, som han hade övertagit från sin mamma! Kom på i efterskott att den kanske borde lämnats till något museum. 

Juicepressen (en elektrisk använder min man faktiskt varje morgon) så den tänker vi behålla.
 
Våffeljärn använde min då levande mamma redan på 1970-talet till att fixa varma ost/skinkmackor till soppa som vi ofta åt i sommarstugan. Grilla mackor gör jag ibland faktiskt fortfarande i våffeljärnet, någon paninipress har därför aldrig varit aktuell. 

Vilka grejer tycker ni är onödiga? 

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Honestyisdead
2/20/17, 10:03 AM
#1

Finns inget onödigt till köket ;)

tlover
2/20/17, 10:05 AM
#2

Ånginsatser är inte alls onödiga, förutom att ångkoka kan man röka mat med den, gör det i en micro om du kan.

Även dubbletter, vem har det alltid diskat? Under en matlagningssession så kan jag gå igenom 3 decilitermått lätt, och då återanvänder jag dom där det kan (tex har jag mätt upp ris i ett decilitermått använder jag det igen men inte om jag mätt upp tex olja).

Jouicepressen förstår jag om man vill ha kvar också om man föredrar juice före smoothie.

Jag använder då allt jag har i köket, faktum är att jag behöver fler grejer, älskar man inte matlagning så förstår jag men jag tycker ofta att 4 plattor på en spis är alldeles för lite 😎

l'm back

Carmarino
2/20/17, 10:12 AM
#3

Tål inte vitlök, så jag använder inte vitlökspressen till det den är avsedd för. Däremot använder jag den till att knäcka nötter med, för jag kan inte hitta nötknäpparen. 😃

Hon verkar inte ha riktig koll på vad man använder ånginsatser/-kokare till. I så fall hade hon inte skrivit "Nästa gång du ska smälta choklad eller smör, sätt det i en glasskål och låt mikron göra jobbet." Ånga i choklad är definitivt inte något man vill ha, för det förstör chokladen. Använder min ånginsats till att ångkoka grönsaker. Tycker inte det blir lika bra i mikron.

Någon vakuumpump/-kork har jag inte. Inte heller har jag någon juicepress eller några såser från snabbmatsrestauranger. Så det behöver jag inte slänga.

Trasiga matlådor slänger jag direkt, men jag sparar på den del som inte är sönder. Då har man en hel uppsättning låda och lock om en matlåda går sönder ena gången och ett lock den andra gången.

Knivstället har jag däremot gjort mig av med.

Grillpannan fick jag i julklapp för många år sedan. Har aldrig använt den, så den borde jag kunna ge bort.

Dubbletter har jag däremot en hel del av, men jag använder faktiskt nästan alla. Fast kökslådan svämmar nästan över, så jag får nog ta mig i kragen och sortera där snart. 🙂Samma gäller kryddskåpet. Där är det nog inte många kryddor som inte passerat bäst-före-datum, men å andra sidan tål jag inte för starka kryddor så det är bara bra om de tappar lite i smak. 😃

Håller inte med henne om stavmixer/mixer. Vissa saker kräver mer än en stavmixer klarar av och ibland är det onödigt att använda mixern för att mixa något litet - då spar dessutom stavmixern en massa disk. Har varken paninipress eller smörgåsjärn, så dem behöver jag inte göra mig av med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2/20/17, 10:13 AM
#4

Ånginsats används nästan dagligen där hemma. Vi kokar potatis och grönsaker med hjälp av en sådan.

Däremot säger vi nej till mikron

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2/20/17, 10:24 AM
#5

1. Redskap som bara kan användas till en sak Kan vara oumbärliga. Ex använder min man äpplelkyftaten nästan dagligen.
2. Ånginsatser och ångkokare Äger ingen
3. Vakuumpumpar och -korkar Äger ingen
4. Matlådor och andra plastburkar Rensar med jämna mellanrum
5. Gigantiska knivställ Använder alla mina knivar som har en egen låda.
6. Onödiga dubbletter Har inga dubletter
7. Grillpannor Använder min sällan.
8. Gamla kryddor Slängs
9. Juicepressen Har ingen
10. Sås från snabbmatsrestaurangerna Varför har man det hemma?
11. Apparater som gör (nästan) samma sak Har inga sådana.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Spectabile
2/20/17, 7:02 PM
#6

Slänga ut ångkokaren? Nä nä, det händer inte! Den vi har är gammal men den är av rostfritt stål och är lika fin idag som den dag den inhandlades. Helt perfekt när vi kokar potatis  och speciellt när det är mjölig potatis som har en benägenhet att koka sönder i vatten. Det går alldeles utmärkt att koka grönsakerna bredvid potatisen

Annons:
DesK
2/20/17, 7:28 PM
#7

Måste tyvärr säga att den eller de som skrivit den artikeln, verkar vara rätt okunniga om hur man lagar mat från grunden. 

1. Kan vara oumbärliga t ex fiskfjällare och nötknäppare

2. Ånginsats funkar bäst till vissa saker. Mikron med en speciell ånggrunka funkar oftast jättebra.

3. Där håller jag med, äger varken den ena eller den andra. (Någon annan kan dock tycka att de är oumbärliga)

4. Rensas några gånger om året.

5. Numera har jag plats i låda för mina knivar. Har dock tidigare haft glädje av knivställ, särskilt det lilla nätta, som hängde i kakellisten.

6. Jag har ett antal dubletter av många saker. Vi är ofta flera som lagar mat tillsammans och vissa föredrar en sorts verktyg, andra en annan.

7. Aldrig ägt någon grillpanna, har alltid haft grill.

8. Slängs, när de har tappat sin smak.

9. Har ingen, men mina döttrar har fått varsin. Den ena är helvegan och den andra äter mycket vegetariskt.

10. Hur hamnar sånt ens i hemmet???

11. Om de inte gör samma sak, så är de väl inte onödiga?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tuulikki]
2/21/17, 1:32 PM
#8

1. Redskap som bara kan användas till en sak Har vi sådana är det för att vi använder dem ofta
2. Ånginsatser och ångkokare Har ingen
3. Vakuumpumpar och -korkar Har ingen, vet inte ens vad det är🤪
4. Matlådor och andra plastburkar Har bara så många som är nödvändigt
5. Gigantiska knivställ Har inget
6. Onödiga dubbletter Har inga - precis som tlover säger används de så de är ej onödiga
7. Grillpannor Har ingen
8. Gamla kryddor DÄR skulle vi definitivt behöva rensa😇
9. Juicepressen Har ingen
10. Sås från snabbmatsrestaurangerna ???😮Har inga
11. Apparater som gör (nästan) samma sak Har inga

Efter att ha bott pyttelitet har vi bara nödvändigaste grejerna i köket. Ingen av oss är heller intresserad av matlagning så vi känner inte för att lägga pengar på sånt, haha. Nu bor vi jättestort men jag vill ändå inte fylla lådor och skåp med massa onödigt.

mirai
2/22/17, 8:03 PM
#9

Bröstpump är nog det dummaste jag köpt. Barnen kunde ju suga själv. Men jag kan ju tänka att det kan hjälpa andra.

Sen köpte jag en korvstoppningsmaskin (400kr) efter att Ernst stoppade korv i ett julprogram, kunde klarat mej bra med en sprits och fjälster. Sen finns det ju alla såspulver att köpa som man kan fixa till bättre med lite grädde och god buljong.

Skall tillägga att det bästa jag köpt är en slowcooker , suverän sak.

KRAM!🌺

parsley
3/5/17, 12:21 PM
#10

Grillpanna har jag och jag använder den ibland. Lax stekt i grillpanna blir t ex godare än lax stekt i stekpanna. Använder den även till hamburgare. Så grillpannan stannar. Ångkokar med hjälp av ångkokningsinsats (den modell som påminner om ett hopfällbart durkslag) gjorde jag senast idag. Teoretiskt kan den kanske ersättas med en sil, men den stannar, oavsett om den är onödig eller inte.  Mixerstav, matberedare och en gammal "månlandare" har delvis liknande användningsområden, men jag tycker att de kompletterar varandra. Ibland passar den ena bättre än den andra.

19sextio7
3/17/17, 6:02 PM
#11

1, 6 & 7 är nödvändiga saker i mina köksgömmor
1. Redskap som bara kan användas till en sak: Har en citrusskalskärare (en kort plastböj med fingerring o en liten vass pjåp).
6. Onödiga dubbletter: _Jag har två st. potatisstickor och två st. dito skalare, två st. vispar, två st. rivjärn (olika utföranden) o minst 6-7 st. skärbrädor (olika strl. o material). Rubriken var "Onödiga dubbletter", det har jag ju eg. inte.)
_7. Grillpannor: Har två st. i gjutjärn, de används 30-40 talet ggr. om året. Lax, borre o burgare blir godare.  Detsamma gäller marinerat kött, det smakar bättre efter en sväng i grillpannan än t ex i ugnen, tycker jag. (Fast godast blir det på kolgrillen men det är inte alltid gynnsamma väderförhållanden så grillpanna av gjutjärn kommer god tvåa.) För övrigt vet jag inte vad hon menar med: "slappa hamburgerbiffar utan särskilt mycket smak". Jag har inte upplevt det.

kattöga
3/18/17, 9:01 AM
#12

Vi fick en äggkokare i present för några år sen. Har nog använt den ca 3 gånger…. 
Jag tycker det är enklare att koka ägg i kastrull. Den "praktiska" signalen när äggkokaren är klar blir jag bara frustrerad av, den skriiiiker ju! Så den kommer att åka ut snart. 

Kryddor har jag städat undan i mängder, men kryddnördar som vi är, så är skåpet proppfullt igen, de fylls på snabbt. Och används mycket.

Ångkokta grönsaker är mums! 

Dubletter och tripletter och sjuttipletter av stekpannor har åkt ut här hemma. Har fortfarande för många kvar,…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Tvattis
3/24/17, 2:49 PM
#13

Potatissticka. Man kan använda en kniv istället. ;)

Annons:
DesK
3/24/17, 3:57 PM
#14

#13 Den har jag aldrig förstått mig på! Mycket bättre och enklare att använda gaffel.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
3/24/17, 3:58 PM
#15

Med gaffel eller kniv är det lätt att potatisen går sönder

l'm back

Carmarino
3/24/17, 3:58 PM
#16

#14 Använder den faktiskt rätt ofta. Man kan använda den och kolla om sockerkakan är färdig också. Det blir så många hål i kakan om man använder en gaffel. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
3/24/17, 4:42 PM
#17

Potatisstickan vill jag inte vara utan. Det gör att potatisen går att känna av utan att de går sönder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
3/27/17, 4:12 PM
#18

Näämeen.. Är det det som det är?! Potatissticka?! Jag hade en sådan och gjorde mig av med den men om jag hade vetat vad det var hade jag behållt den!

Hett tips: Gör er inte av med saker som ni inte vet vad det är till för. :D

älvornas dal
4/9/17, 7:58 AM
#19

#16 Jag använder en tandpetare till sockerkakan :)

Carmarino
4/9/17, 1:26 PM
#20

#19 Tycker att tandpetare är för korta. De når bara ett par centimeter in i kakan, och då kan kakan mycket väl vara obakad i mitten.

Dessutom brukar jag låta formen stå kvar i ugnen när jag testar med stickan, och med min vanliga otur så hade jag säkerligen bränt mig på armen om jag använt en tandpetare, för då måste jag sträcka in armen mycket längre. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
mirai
4/26/17, 8:30 AM
#21

Jag använder grillpinnar, har både metall och trä. Långa och bra, förhindrar brännskador. 

Hur förvarar ni maten i kylskåpet, jag är lite orolig över all konstig plast, man vet ju inte alltid va den innehåller. Billig kinaplast. Jag ser på mitt jobb att flera värmer i mikron plastbehållare med frusen mat. Kan det vara nyttigt? Jag lägger alltid min mat tinad  på porslin o mikrar. Hur gör ni? Jag kanske är nojig i onödan🤔

KRAM!🌺

tlover
4/26/17, 8:57 AM
#22

#21 använder glasburkar eller matlådor i glas

Mikrar på tallrik och i princip aldrig frusen mat.

Använder så lite plast som möjligt, använder bara plast om jag inte har något alternativ.

l'm back

Spectabile
4/30/17, 2:51 PM
#23

#21 Under alla år har vi använt oss av matlådor av glas just för att man inte vet hur upphettad plast påverkar kroppen. Under många, många år var det hur svårt som helst att hitta sådana matlådor. Numera har jag sett att dom finns lite varstans. Men visst händer det då och då att vi mikrar mat i plast ändå, dock inte särskilt ofta

Upp till toppen
Annons: