Annons:
Etiketthuskurer
Läst 789 ggr
[Allanboysen]
3/9/17, 1:14 PM

Knäskada

Hej! För ca 2 år sedan gick mitt knä ur led, vi fick ringa ambulans och det kom en som drog rätt det & körde oss till sjukhus. Där kollade läkare på det och sa att jag var överrörlig i lederna och att det var slappt runt. Igår på träningen så trampade jag fel & la vikten fel så det ploppade till, såg ut som de var ur led, jag ramlade och sekunden jag kolla ner så var det tillbaka igen. Den gick alltså ur led/ halv ur led i någon sekund. Åkte hem direkt. Det svullnade upp & jag va öm. Idag dagen efter känns knät normalt, har inte ont alls. Det tar emot lite, är lite strävt och stelt men annars inga problem. Kan inte gå utan att halta lite. Men kan gå tillskillnad från sist. Borde jag åka in till sjukhus? Vill helst inte göra det då jag är rädd att dem vill göra ett test genom att påfresta knät ur led / fixera det. Annars böjer & klämmer dem bara på det väl? Vad tycker ni? För jag har inte ont i det. Snälla kommentera vad ni tycker! Och när tror ni jag kan börja träna igen?

Annons:
Mooniq
3/9/17, 8:37 PM
#1

prata med en sjukgymnast. kanske kan det vara värt med stöd runt knät- vet inte exakt vad det heter men ger ett bra stöd för knät. har det varit påfrestat så kanske du bör ta det lugnt några dagar o sen börja försiktigt att träna - inte all värk är bra, och att lyssna på kroppen är alltid bra, sen kan man öka försiktigt om kroppen inte protesterar för mycket. Sen är det alltid bra att låta en läkare kontrollera så du inte får värre problem i framtiden.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Niklas
3/10/17, 6:53 AM
#2

På Hypermobilitet iFokus kan de ha tips också. http://hypermobilitet.ifokus.se/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

TatsuOni
3/10/17, 8:58 AM
#3

För min del så kan jag träna så fort smärta och svullnad är borta. Ju fler gånger det hoppar ur led och desto snabbare jag får tillbaka det, desto lindrigare blir symptomen. De flesta utav mina leder hoppar ur led regelbundet. Till mig har läkarna sagt "träna" eller "uppsök psykolog"🤮

Titta som #2 föreslår in på Hypermobilitet. Även om aktiviteten är låg så finns det bra information där🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Allanboysen]
3/10/17, 1:28 PM
#4

Tack för tipsen! Åkte in till sjukhuset igår kväll. Var helt tomt där. Doktorn hade inte lust att gå ut och kolla på något sådant oviktigt så sprang en sjuksyrra mellan. Svenska sjukvården.. tror ni det kan vara återställt om 2 månader med rätt träning?

TatsuOni
3/10/17, 5:32 PM
#5

#4 De leder som hoppar mer sällan på mig är bra (normala för mig) efter någon vecka. De som hoppar oftare direkt eller efter någon dag. När jag var yngre och saker inte hade hunnit hoppa ur led lika många gånger så kunde det ta betydligt längre tid att bli bra igen.

Som sagt så har jag inte fått något bra bemötande av sjukvården gällande mina problem…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: