Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 2567 ggr
mirai
2017-04-26 09:12

Tips på hur man undviker PLAST

Jag har plastfobi, jag vet ju inte vad billig kinaplast innehåller. Jag försöker bara använda plast till soppåsen men oftast blir det papperspåse. Ser gärna fler tips på vad man kan använda istället för plast i tid o otid. När man handlar överskjöljs man av plaster 😡,det finns ju endast papper när man köper svamp i lösvikt. Jag använder ofta den till annat också. Förr fanns ju inte plast vad använde man då? Plast skitar ju ner naturen också, man får ju tänka till lite. Önskar jättemånga tips, jag försöker "utrota" plast i mitt hem. Mycket svårt med alla schampoflaskor, såpaflaskor mm. Köper när jag kan varor som har glasburkar tex majonäs, senap mm.

TIPS är mycket välkomna!🙂Bildresultat för plast i naturen konsekvenser

KRAM!🌺

Annons:
parsley
2017-04-26 09:22
#1

Kan du tänka dig att sluta tvätta håret med schampoo? Det finns en del som tvättar håret med bikarbonat eller ägg och sköljer ur det med äppelcidervinäger. Rör  ut ca 1 msk bikarbonat med vatten och fukta håret. Har du långt hår kan du behöva ta mer. Låt sitta ca 10 minuter och skölj ur med 1 dl äppelcidervinäger blandat med 1 liter ljummet eller svalt vatten. Har du långt hår kan du behöva ta mer vatten. Bikarbonaten kan bytas mot uppvispat ägg som du tar i hårbotten och sköljer ur på samma sätt. Det kan ta några tvättar innan håret vänjer sig.

parsley
2017-04-26 09:50
#2

Du kanske kan göra nätkassar och ta med när du handlar. Det är möjligt att en nätkasse ger utslag på vågen i kassan, så du får betala lite grand för att att du använder den om du t ex lägger frukt eller tomater i den.

Här har du ett par tips på nätkassar som är stickade eller virkade. Det finns fler om du googlar.  http://textilhantverk.ifokus.se/discussions/58f0a7f1ce12c43c03000909-natkasse?4fb4e00588f4723d7f0003b8-1

Jag letade efter tips på hur man kan knyta nätkassar i makramé men jag hittade faktiskt inga på nätet.  Du kanske lyckas bättre? Om du tittar i gamla handarbetsböcker från 1970-talet på biblioteket så kanske det finns beskrivningar i dem. Amplar i makramé finns en del på nätet, bl a den här från Land Fixat. Det kanske går att utveckla modellen och knyta en lite tätare variant om man vill ha med den till affären och t ex lägga frukt i den? http://land.se/fixat/diy/vilket-snyggt-hang-knyt-enkel-ampel/

Vill man inte göra egna kassar, så finns det ibland tygkassar att köpa. Förutom affärernas flergångspåsar, så kan man hitta tygpåsar på en del second-handbutiker. Röda Korsets Kupan har ofta påsar som projekt. De som är aktiva inom föreningen eller går dit för att få lite sysselsättning syr påsar av skänkta tyger som sedan säljs i butiken.

mirai
2017-04-26 09:53
#3

Tack! Jo, jag har faktiskt köpt en soapnut en fast tvål, superbra till både hår o kropp kom i TYG- påse, jippi!  Lite dyr så jag skall försöka med ditt recept. Bikarbonat är ju ett dundermedel för det mesta.😃

KRAM!🌺

mirai
2017-04-26 09:57
#4

Jag har sytt många tygpåsar och delat ut till vänner och bekanta. Nätpåsar va en jättebra idé. Plockar fram virknålen med en gång och ser vad jag kan göra. Vågen på citygross "ser" ju vad man väger liksom, annars får man väl söka i index. Tusen Tack!

KRAM!🌺

parsley
2017-04-26 10:44
#5

Om du söker på DIY T-shirt bags så hittar du lite tips på hur man kan göra om gamla T-shirtar till kassar.

Sindri
2017-05-23 17:37
#6

Man kan väga en hel massa frukt och grönt och sedan stoppa det i sin tygpåse. Det mesta kan ligga ihop. Det som är jobbigast är ju att ekologiskt måste ligga förpackat för sig och det blir ju mest plast. Men en dag kanske allt är ekologiskt………….😉

Annons:
Shinrin
2017-05-25 21:00
#7

#0 Tack för trådstarten, jätteintressant. :) 

#5 OT: trodde du hade ett marsvin på din bild först. 😊 Jättefina tips! :)

Sindri
2017-05-26 08:39
#8

En annan sak man kan byta ut är plastburkar i köket.
På loppisar har jag hittat en hel del gamla förvaringsburkar i glas med lock. Det finns olika serier och de är stapelbara inom serien. Ikea säljer nya, de har dock tyvärr plastlock som spricker efter ett tag.

Det finns dels silikonlock, dels andra plastlock som ser ut som duschmössor som man kan använda om och om igen att täcka skålar och byttor med istället för Gladpack.

Till att frysa tror jag dock att plast är det enda som funkar. Men tinat bröd förvarar jag i påsar av lin som jag sytt.
Passar också till många grönsaker. Jag har köpt stuvbitar, gardiner på loppis etc, så det är inte dyrt och lin är ett underbart material.

Om jag får var lite OT så försöker jag minimera användandet av hushållspapper också med små restbitar av lin. Klipper med en sick-sacksax så det behöver inte fållas. Ligger i en hög i köket och används till allt möjligt kladd och avtorkning. Går att tvätta i 90 grader och kanske även kokas tillsammans med disktrasorna vi skall sticka och virka nu.

Jag handlar alltid i flergångskassar (visserligen i plast, men det är praktiskt), och har några små ihopvikbara kassar till spontanköp, som man kan ha i handväskan. Har speciella till kläd- och prylinköp.

Oj, jag har alltid också sett ett marsvin som Parsleys Avatar! Lite dålig syn, men tror bestämt det är en stickkorg! Passar ju bättre ihop med de inlägg jag sett av dig! 😃 Flitig som en myra!

Lilolizeit
2017-05-26 12:27
#9

Apropå att frysa, så funkar det bra med glasburkar med lock, men man ska inte fylla upp till Max bara.. :) Fortsätter OT och säger att jag också alltid sett ett marsvin och fortfarande gör det. Haha

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sindri
2017-05-26 16:20
#10

Jo, det är sant, typ honungsburkar går alldeles utmärkt. Fryser ju buljong och sylt i såna.
Men förvaringsburkarna som jag tänkte på har bara lösa lock som man lägger på.

[Roe Deer]
2017-06-09 17:45
#11

Jag försöker att tänka såhär: Använd enbart plast om det inte finns något nuvarande bra alternativ! Välj kartongförpackning före plast om det finns! Kartong och papper kan brytas ner i naturen om det skulle hamna där och plast kan ju inte det. Glas då? Ja, det är återvinningsbart men farligt om det hamnar i naturen och kräver en del energi att tillverka (undviker att köpa förbrukningsvaror i glas).

Men till förvaring är glas och metall bättre än plast, och går dessutom att frysa i. 

Handla gärna frukt och grönt i virkade påsar istället för engångsplastpåsar,
eller i tunna, skira tygpåsar. Jag har ännu inte några men skall investera i några när jag kan :)

Annielle
2017-06-09 20:41
#12

Soapnut fast tvål, det var något nytt! 🙂 Känner bara till tvättnötter, var köper man den tvålen?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

mirai
2017-06-11 07:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hemskt ledsen men kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte tvålen😕. Men du kan säkert googla dig fram till den tvål du önskar. Jag är helnöjd med min.

Jag har nu virkat flera så påsar till frukt o grönt av tunt virkgarn i olika färger med snörstängning som man bara drar åt, sen kan man bara slänga dom i tvätten när dom blir solkiga. Handlade härom veckan och fick en kontroll, jag handlar med  "blip" scanner , damen som kollade att jag registrerat alla mina varor korrekt log vackert och sa -vilka fina påsar! -Men väger dom inte lite mer än plast? Nej, jag väger nästan alltid innan jag stoppar frukten etc i påsen, svarade jag. -Smart fick jag till svar. Fick lite fel på summan för hon vägde med påsarna. Ingen åtgärd dock.

   Fryste soppa i glasburk, fungerade perfekt(fyllde upp till 3/4delar). 

Jag undrar oxå vad som händer med all plast man återvinner, alltså det man slänger på sopstationen i "plast" containern? Någon som vet? Att bränna låter inte så bra o hälsosamt. Visst man har ju filter och sånt men vad händer med filtren när de är förbrukade?

Jag låg inne på sjukhus för cacerbehandling med cellgifter för ett par år sedan och då frågade jag vad som händer med giftet när det har passerat min kropp o ut som kiss? Svar -det spolas ut i avloppet,  jag blev rädd!!!!

Ojsan , ursäkta jag tappade visst tråden lite. Men man blir upprörd ibland.

Ha en fin helg🌺

KRAM!🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: