Annons:
Etiketthuskurer
Läst 3643 ggr
Mooniq
2017-11-02 08:34

möss-ockupanter - bra tips att bli av med dem?

Jag bor i lägenhet, hus m 4 lägenhter. Äldre trähus. Husägaren är meddelad och Anticimex har varit o ställt ut fällor/lagt gift på utsidan. 

Men

Det är möss i väggar o tak och jag hör dem i ventilationssystemet och de huserar under diskbänken, där jag har en buffé av gift utlagt.  De verkar inte bli mindre till antalet alls. 

Tips..

Har läst att man kan försöka täta med svinto runt inkommande rör -nån som testat det? Kan man spreja tex insektsmedel eller smörjolja ner i "hålet" för att få dem att åtminstone undvika min lägenhet. Läste nånstans att pepparminolja är skarpt luktande o att de undviker det. nån som testat det?

Nya tips ….

tycker detta är superäckligt och ohygieniskt. Tror väl iof inte att dessa skogsmöss bär på sjukdommar men jag äcklas av det så mycket att jag inte längre köper hem mat eller lagar mat i köket. Under diskbänken är det tomt - hinken med soppåsen står uppe på diskbänken och jag går ut o kastar soppåsen varje kväll för att undvika dofter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
kattöga
2017-11-02 08:44
#1

Jag har provat med stålull, jag har provat att proppa igen hålet runt vattenröret med en tjock "propp" av nån tätningsmassa och, men det har inte hjälpt. (De har tagit sig in i skåpet under diskbänken.)

Vi har tre katter, men det skrämmer dem inte heller. 

Det enda som har hjälpt hittills är att ha köksavfallshinken på annat ställe, i annat skåp. Då har inte "doften" från soppåsen lockat hit dem mer och jag slänger soppåsen varje dag också.  (Bor i ett gammalt hus/villa.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Gronstedt
2017-11-02 09:13
#2

Tät plåtburk för kompost, täta plåtkärl för matvaror som inte är i glas- eller plåtburkar och inte förvaras i frys/kyl, grönsaker i fritt hängande korgar/påsar. Fälla i det skåp där de kommer in, och så minst en musskrämma, som har friast möjliga ljudfält och verkar på elledningarna i huset. 

(Typ sådan här, finns många varianter: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-insekter/skrammor/mus-rattskramma-713034?gclid=EAIaIQobChMI1KC2wbif1wIV1zLTCh0eagchEAQYAiABEgIP_PD_BwE)

Spectabile
2017-11-03 13:58
#3

För att täta runt rören under diskbänken så är gips kanon. Du vet sån där gips som vi hade som barn när vi gjorde olika grejer. Det är alltså gipspulver jag menar som man rör ut med vatten. Gör den ganska tjock och täta med den genast så att den "brinner" fast . Möss gillar inte att gnaga sig igenom gips och dessutom är det väldigt lätt att knacka bort om du av en eller annan anledning skulle behöva göra det . Har funkat kanon för oss 🙂

kattöga
2017-11-03 14:12
#4

#3 Det måste jag också prova! Vad vi än har använt har mössen sett till att de kommer in… Tack för tips!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
2017-12-22 09:44
#5

En vän till mig fyllde en sprayflaska med ättika och sprutade husgrunden på utsidan av huset och sedan dess är det musfritt

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2017-12-22 09:52
#6

#5 Åh, det låter också som ett bra tips! Ättika har jag alltid hemma och använder till så mycket.

Ska prova ättika och/eller gips om mössen kommer tillbaks igen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Mooniq
2017-12-22 10:49
#7

jag  fick tyvärr ta till gift för att bli av med dem. Gjorde riktigt ont i själen. 1 vecka m gift - 7 st som jag hittade döda. Sen har det varit lugnt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: