Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 2672 ggr
Justmoi
11/17/17, 1:15 PM

Hur tvätta ryamatta?

Vi har en ryamatta här hemma som vi igår lyckades tappa ett glas mjölk över. Då när det hände försökte vi givetvis torka upp och tvätta så gott vi kunde men det lyckades tydligen inget vidare. Mattan ser ren ut men den och hela rummet luktar idag sur mjölk, fy! D:

Hur tusan får jag den ren/luktfri? Går det att göra själv eller måste jag släpa iväg den till en kemtvätt? (Ska tilläggas att vi inte har ett badkar som jag sett att det tipsats tidigare om)

Annons:
Maria
11/17/17, 1:32 PM
#1

Det beror nog på vad det är för material i mattan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Justmoi
11/17/17, 1:54 PM
#2

100% Heatset Polypropylene står det under :)

Eda
11/18/17, 10:52 AM
#3

Jag har en gång tvättat en ryamatta i ull i badkaret med fintvättmedel, den blev ren men fibrerna blev efter tvätten något mindre spänstiga. Sen lät jag den torka hängandes, vilket tog mycket lång tid.

Eftersom du inte har något badkar kanske du kan lägga ut den direkt på duschutrymmesgolvet och tvätta samt skölja den noga med vatten i hinkar. 
(Du måste dock först kolla att du har en väl fungerande golvbrunn.)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: