Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 858 ggr
[SonjaG]
2018-01-02 13:18

Skjorttvätt

Eller snarare torkning. I min mans skjorta finns symbolen för ej torktumlare. 

Det är en typ jeansskjorta. 100% bomull står det. 

Varför ska den ej torktumlas? Skulle den krympa, en vanlig bomullsskjorta? Man kan ju köra med låg värme men det finns inte angivet så på etiketten.

Annons:
Maria
2018-01-02 13:20
#1

Jag hade nog inte chansat.

En skjorta torkar ju bra på en galge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
2018-01-02 13:21
#2

Just det, och det är där den hänger nu. Men jag bara funderade ett steg längre. Varför?

Maria
2018-01-02 13:23
#3

Känsliga knappar kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
2018-01-02 13:26
#4

Ser ut som helt vanliga knappar. Mysko…

Carmarino
2018-01-02 13:26
#5

Eller också kanske de vill gardera sig. I USA kan ju ett företag bli stämt för minsta lilla. Skulle tro att skjortan kan krympa om man tumlar den i för hög värme, plus att den förmodligen blir rätt skrynklig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[SonjaG]
2018-01-02 13:28
#6

Ja det förstår jag. Men då kan man väl använda symbolen för låg temperatur, såna finns ju. Det kan ju lätt bli så att man inte bryr sej om dom där symbolerna om dom verkar oförståeliga. Är ju ens eget val naturligtvis.

Jag  frågar för att han inte har haft ngn sådan skjorta tidigare så tänkte att ni kanske vet ngt om det tyget, hur det funkar i tvätt/tumlare.

Annons:
Carmarino
2018-01-02 13:42
#7

Är det 100 % bomull verkar det lite konstigt, för de flesta tumlare har väl program avsedda just för bomull. Så det måste i så fall vara någon annan, kryptisk anledning till att det inte går att tumla skjortan.

Å andra sidan så står det ju på väldigt många plagg, och i synnerhet plädar, att man ska tvätta dem i 30 grader. Eftersom jag inte kan tvätta hur många maskiner som helst när jag har tvättstugan, så brukar jag köra allt på 40 grader. Det funkar alldeles utmärkt.

Har även kört strumpor i 60 grader av misstag, trots att det stod 40 grader i tvättanvisningen. Det funkade också utan problem. Så jag tror att tillverkarna många gånger avsiktligt sätter för försiktiga anvisningar, för att inte riskera att det blir fel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Halvdansken
2018-01-02 14:17
#8

Jag kollar aldrig tvättanvisningar. Strumpor, underkläder, sängkläder, handdukar och t-shirts går på 60 grader. Skjortor 40, ull på ulltvätt 30 grader.
Det fungerar fint. Har ingen torktumlare, vi har möjlighet att torka utanför då vi har trädgård. På vintern får det bli i grovköket, med utluftning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SonjaG]
2018-01-02 14:23
#9

Åhh trädgård! Då doftar det ju så härligt om tvätten sen. Så har syrran, det är ju praktiskt. 

Jag brukar inte heller kolla så noga, men denna var helt ny, första gången jag tvättade den. Så därför… Men nu får den hänga där o torka. Tar antagligen en bra stund med en 100% bommullsskjorta.

Jag kan inte heller köra så många omgångar, liten tvättstuga med endast 2 maskiner.  Jo, tumlaren har ju flera olika temperaturprogram. Ett tag tänkte jag att den inte tål själva tumlingen.

Pyttelite
2018-01-02 14:44
#10

Skulle kunna tänka mig att kragen säckar ihop efter en torktumling.

Vissa material även bomull "äts" upp av tumlaren och förstörs på nolltid. Har genom egen erfarenhet gjort ett par tjusiga bomullsbyxor till ngt oanvändbart - inte helt uppskattat!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Halvdansken
2018-01-02 15:04
#11

#9. Oftast är det torktumlingen som är problemet, det kan bli ganska höga temperaturer i en sån.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SonjaG]
2018-01-02 17:06
#12

Men om man ställer den på 0 blir det ju inte varmt.  Att tumlaren sliter ser man ju på rastret/filtret som man rensar efteråt. Massor av ludd från tvätten,

Sindri
2018-01-02 23:21
#13

Jag tycker nästan allt krymper i tumlaren. Använder den bara till att tumla någon minut för att få saker att bli släta, sedan får de hängtorka.

Sammet och velour får en omgång efter att de torkat för att bli mjuka och få lyster.

Annons:
Niklas
2018-01-03 09:21
#14

Torktumlare sliter mycket. De vill nog att skjortan ska se fin ut så länge som möjligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

TatsuOni
2018-01-18 13:38
#15

Jag har flera plagg i bomull som inte ska torktumlas entligt anvisningen, men jag tumlar dem ändå, då jag inte har möjlighet att hänga upp allt. Vissa utav dessa plagg har hängt med i många år trots tumling.

Däremot så tumlar jag aldrig plagg som jag är mer rädd om, som t ex skjortor och kjolar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: