Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 975 ggr
mirai
2018-01-29 11:40

Köpstopp

Jag har sedan nyår infört totalt köpstopp av prylar, kläder och onödiga saker. Köper endast mat, lagar allt från grunden själv. Inget uteätande, pizzor,godis biobesök, resor mm. Endast gratis nöjen.  Hygien/tvätt- artiklar, bensin och busskort köper jag. Nu är tvättsköljmedlet slut och jag vill inte köpa mer. Men jag tycker kläderna blir lite väl hårda, helst jeansen. Vad kan man använda istället för sköljmedel till tvätten, för att få den lite mjukare?  Något som är billigt och naturligt. Jag tycker än så länge att det är en kul utmaning, man tänker på var pengarna går egentligen utan anledning, helt obefogat för jag har allt man behöver och mer.  Är det någon som provat köpstopp? Hur gick det? Mycket tacksam för tips på hygien och tvättartiklar man kan göra själv så kan jag plocka bort den kostnaden oxå.😃

🌺

KRAM!🌺

Annons:
Ria74
2018-01-29 12:00
#1

Ättika fungerar bra istället för sköljmedel.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
2018-01-29 12:04
#2

Ättika blandat med vatten kan du använda istället för sköljmedel.

Jag har själv aldrig haft köpstopp, jag är för fattig för det. Det går månader ibland år ändå mellan att jag kan köpa det du räknar upp som onödigt så när jag väl har råd, behov och möjlighet att köpa något så gör jag det.

Ang hygien så har jag i flera år tvättat håret enligt WO dvs jag använder bara vatten för att tvätta håret. Det krävs lite teknik och dessutom behöver man ett "sista tvätten schampo" sista gångerna för att tvätta ur silikoner och annat som bara vatten och friktion inte kan tvätta ur.

Tvätta kroppen kan man göra med olivolja och en tvättsvamp, mycket bättre för kroppen och man blir ren ändå. En stor nackdel däremot är att det blir lättare stopp i avloppet så jag tvättar inte med olivolja varje gång.

Såpa kan användas för att tvätta kläder, det blir inte större skillnad än med vanligt tvättmedel för normalt smutsig tvätt, man måste däremot då och då köra en rengöring av tvättmaskinen genom att köra en tom tvättmaskin med ättikavatten.

Såpa har dessutom den fördelen att det kan du använda till all annan rengöring. Så i hygien/tvätt väg behöver du bara köpa såpa och handtvål sen så hittar du resten i skafferiet

l'm back

ApanAnn
2018-01-29 12:07
#3

Om tvätten blir hård pga hårt vatten hjälper ättika blandat med vatten i sköljmedelsfacket, men har du mjukt vatten blir det inte så mycket skillnad mot att bara skölja med vatten tycker jag…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

tlover
2018-01-29 12:08
#4

#3 Men ättikan hjälper mot dålig lukt också 🙂

l'm back

Sindri
2018-01-29 13:45
#5

Ättika är superbra, använder inget sköljmedel.
Om du har torktumlare så är det också bra att tumla bara någon minut för att släta ut skrynklor och få plagget lite mjukare. 
Det är det enda jag använder torktumlare till  -så har den hållit i 30 år också!

mirai
2018-01-29 15:24
#6

Toppen. Tack!☝️

Torktumlar sällan, köpte den 1988 så den har hållit bra oxå. Jo, jag bor i Skåne så vattnet är hårt. Menar ni tvättsåpa eller vanlig såpa? Såpa doftar ju så gott. Tänkte att vanlig såpa skummar väldigt mycket i tvättmaskinen. Skall köpa en dunk ättika, funkar ogräsättika tro? Billigare. Jag skall ju inte använda den i matlagning. Duschar o tvättar håret gör jag med en soapnut en fast jättedryg tvål, superbra, doftfri och lämnar huden mjuk. Olivolja är bra till mycket men främst äter jag det. Jag köpstoppar inte för att jag är fattig (kanske blir det mer kvar i plånboken nu) utan ser det som en utmaning i detta köp o släng samhälle.

🌺

KRAM!🌺

Annons:
tlover
2018-01-29 15:30
#7

#6 Jag använda vanlig såpa (men med en liten så blev det inte bara vanligt smutsigt utan mycket smutsigt) men man ska inte använda för mycket, för då har du skum i hela tvättstugan. Det har jag testat 😃

l'm back

Sindri
2018-01-30 00:08
#8

#6 av: mirai
Håller helt med dig. Jag kemikalie-,  plast- och pappersbantar allt jag kan. Kommer på nya saker hela tiden.

Håret mår bäst utan några som helst tillsatser, har inte använt nåt sedan 8 år tillbaka. Lite salt i sista sköljvattnet mår det bra av. 
Tandkräm kan man göra själv av kokosfett, bikarbonat, salt och pepparmyntsolja som man förvarar i återbruksbara små burkar. 

Hushållspapper används ytterst sällan, det blir gott om trasor som kan klippas, sick-sackas och återanvändas.
Städar gör jag helst med ättika, bikarbonat och citronsyra.

I kylskåpet står mat i glasburkar och jag håller på att lära mig använda det till frysen också. Matlådor är ett undantag. Bröd behöver frysas i plastpåsar tyvärr.

Ändå får jag åka till återvinningen minst varannan vecka……suck!

Torparmor
2018-02-01 15:04
#9

#8  Har du ungefärliga proportioner av din tandkräm?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sindri
2018-02-01 19:15
#10

Näää, tyvärr. Tar ett par matskedar kokosfett, blandar i några droppar pepparmyntsolja, sedan bikarbonat och salt tills konsistensen känns ok.

mirai
2018-02-02 06:39
#11

Var hittar man pepparmyntsolja?

🌺

KRAM!🌺

tlover
2018-02-02 06:47
#12

#11 apoteket

l'm back

Sindri
2018-02-02 13:48
#13

Eller på nätet, t ex Crearome, men sök på pepparmyntsolja köpa så hittar du fler.

Annons:
Halvdansken
2018-02-04 01:50
#14

Det som du kallar köpstopp är det vi kallar normalt liv.  Jätteskönt. Man köper det man behöver. Så enkelt är det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: