Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 813 ggr
Snurrig
2018-01-29 21:24

Gammalt hus - få bort doften

Det är ett gammalt hus som har stått tomt under en lång tid. När det inte stått tomt så har det kanske inte varit alltför välskött. Har även rökts inomhus, men det var väl senast 30 år sedan. Vissa tapeter är bytta sedan dess, men inte alla.  Är väl egentligen inget fel på huset. Men det har en speciell doft. Visserligen så beror det delvis på att det just stått tomt och orört, men jag är ganska säker på att det även luktar (fast mindre?) när det används. Man känner det när man kommer dit, men vänjer sig snabbt så att det inte märks av längre. När man sedan lämnar stället så sitter doften kvar i kläderna. Jag vet inte vart det kommer ifrån, men det sitter väl i väggarna.

Har ni några idéer på vad man kan göra för att få bort det? Ska städa igenom allt, såklart, och vädra. Har även köpt en luftrenare, vet inte om det kommer göra någon skillnad, men jag får väl se. Ska testa ställa skålar med ättiksprit i alla rum och även städa med ättiksprit, torka av i alla skåp och sånt.

Jag vet att det är "dumt" att dölja saker, men ska man tända lite doftljus? Rökelser? Lägga någonting i t.ex garderoberna som doftar gott?

Har ni några andra tips på vad man kan göra?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
DesK
2018-01-30 09:42
#1

De åtgärder som du själv beskriver är bra, fast jag hade inte använt rökelse, doftljus mm, utan bara skålar med ättika. T ex rök och andra lukter kan sätta sig illa i omålade träutor, linoleumgolv, textilier och tapeter.  Jag hade därför börjat med att vädra ordentligt, storstäda mycket noga och tvätta ev textilier. Sedan ställt ut skålar med ättiksvatten.  Troligen behöver du tapetsera och måla om för att helt bli av med obehagliga lukter. Det framgår inte av ditt inlägg om huset har källare, finns sådan, måste även den städas mycket noga. För många år sedan flyttade jag in i ett hus, som stått obebott i några år, där fanns både hel källare och en liten inredd vind. Vi började med att ta bort heltäckningsmattor i två sovrum, sedan städade vi hela källaren och målade alla väggar där. Skurade betonggolven och la på perforerade golvplattor, typ Hestraplattor. Sedan kunde källaren användas som bra förråd, tvättstuga, matkällare och pannrum, utan luktproblem. Därefter målade och tapetserade vi om hela bostadsplanet och sist vindsrummet. Ofta måste man göra så, när ett hus har stått obebott. 

(Doft är för mig förknippat med sådant som luktar gott, medan lukt kan vara både något som luktar gott, men även något som luktar illa)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Snurrig
2018-01-31 19:18
#2

#1 Tack! Det där med rökelser/doftljus var bra att veta. Då ska jag undvika det.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

DesK
2018-02-01 11:40
#3

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Snurrig
2018-02-01 15:43
#4

#3 Ja, hon gav mig det tipset på en annan sida där jag startade en likadan tråd. Synd bara att jag vill dricka allt te jag har.. 😃

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Torparmor
2018-02-01 17:36
#5

#4  Drick en gång på teet och använd "sumpen" och testa om det fungerar lika bra som oanvänt te


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Zira
2018-02-02 12:23
#6

Förvissa dig först om att det inte är mögel som luktar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: