Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 9766 ggr
Eda
2018-02-07 14:54

Tips! Hur man själv kan sy ett tyngdtäcke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Många med sömnproblem, beroende på de mest skilda orsaker med eller utan diagnoser, blir hjälpta av tyngdtäcken.
Ett tyngdtäcke är ett extra tungt täcke som för många känns rogivande samt minskar ångest och används för bättre sömn. ALLA med sömnproblem blir dock inte hjälpta av tyngdtäcken!

I många kommuner kan man vid grava sömnproblem och neurologiska besvär få ett tyngdtäcke utskrivet, dock inte alla som skulle behöva dessa.

Eftersom tyngdtäcken är dyra och kan kosta upp mot 10.000:- tänkte jag att man skulle kunna sy ett själv. Jag sydde ett i lakansväv. Till fyllnad valde jag torkade ärtor men jag har också skrivit om andra alternativ.

Materialet till ett tyngdtäcke man syr själv går bara på ett par hundra kronor!

Länk till blogginlägget Hur man kan sy ett billigt tyngdtäcke: https://textilochtips.wordpress.com/2018/02/01/sy-ett-billigt-tyngdtacke-fyllt-med-artor/

Länk till blogginlägget Vad som är bra med tyngdtäcken: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
DesK
2018-02-07 15:10
#1

Tack för bra tips! 🙂 Dina bloggar är verkligen fulla av många bra tips 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2021-03-07 12:49 av DesK
Eda
2018-02-07 15:18
#2

Tack för kommentaren! 🌺

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Novachan
2018-02-07 16:07
#3

Kommer inte ärtorna suga upp fukt och svett? Så att det blir äckligt efter ett tag…? Och man kan väl inte tvätta täcket eftersom det är ärtor i den…

Men jag gillar idéer för hur man kan göra tyngdtäcken, även sådana utan kedjor. Fick en udda idé om man stoppar i typ studsbollar istället eller lekkulor så kanske man kan tvätta täcket?

Eda
2018-02-07 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ärttäcket går inte att tvätta med ärtor i, men eftersom ärttäcket ligger i ett tvättbart fodral med undersida av ett istoppstäcke + ett lakan under tror jag inte så mycket svett kommer i beröring med ärtorna.
Dessutom gjorde jag ett test med ärtor som fick ligga över natten på en fuktig Wettexduk, på morgonen var såväl ärtor som Wettexduk torra. 

Lecakulor kan kanske fungera, vet inte om de tål maskintvätt. Bollar fungerar nog, vet inte hur dyra de är per kilo.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
2018-02-07 20:26
#5

Jag tror inte att lecakulor fungerar, för de är för lätta. Däremot kan gammaldags puttkulor funka, för de är väl i glas eller sten.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
2018-02-26 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Häromdan när jag dammsög hittade jag två ärtor som rullat in under ett skåp när jag höll att på med att fylla i rutorna i tyngdtäcket. På skoj stoppade jag ner dem i en blomkruka och på bara några dagar ser de nu ut så här.  Kanske det blir ärtsoppa med färska ärtor till sommaren!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Eda
2018-03-11 16:26
#8

#5 Jag tror faktiskt att det kan fungera också med Leca-kulor.
Häromdan hittade jag en påse med Leca-kulor när jag städade balkongen, som jag provvägde.

De i plastpåsen väger 1 hg. Jag la dem i en tygpåse och provtvättade dem i tvätt-maskinen, vilket gick bra. Vid tillfälle skall jag prova och sy ett täcke med kulorna och då göra täcket i två delar så att det inte blir för tungt för tvättmaskinen.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2020-02-11 08:37
#9

Det gick inte bra med Lecakulor, förmodligen är de av olika kvalitet, för när jag tvättade en större mängd inlagda i strumppåsar fick jag c:a 1 hg svart sot i tvättmaskinen. Också efter att sköljt kulorna ytterligare 10 ggr i en balja sotade de av sig! Jag håller nu på med att försöka med något annat fyllnadsmaterial.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
2020-02-11 11:58
#10

Så trist att det blev så! Vad för fyllning tänker du testa istället?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
2020-02-12 09:39
#11

Jag funderar på om avrundade småstenar d.v.s. singel eller prydnadssten skulle kunna fungera. När det gäller singel säljs det oftast i jätteförpackningar, så jag håller på att leta vidare. Förutom att täcket skall fungera, vill jag också att täcket skall bli billigt. (Just nu har jag varit fullt upptagen med min andra blogg, där jag just skrivit klart ett inlägg om: Slippa ensamhet på särskilda boenden ) 

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Grace2009
2020-03-05 09:56
#12

Jag har köpt detta akvariegrus https://www.hornbach.se/shop/Akvariegrus-5-8mm-natur-rodaktigt-10kg/3882888/artikel-detaljer.html och försöker knåpa ihop ett tyngdtäcke med det.

Eda
2020-03-05 11:02
#13

Det tror jag kan fungera, dela gärna täcket i 2 - 3 delar för lättare tvätt.  Om du delar täcket lägg gärna skarvarna på tvären, så att du slipper få skarven/skarvarna mot ansiktet.  Tänker själv testa dels med blixtlås, förmodligen två efter varandra, för det är svårt att hitta så långa delbara och dels med breda kardborrebanbitar.
Jättebra om du skriver hur det går!

Efter att googlat och sett att flera i Nordamerika använder plastgranulat i hemsydda tyngdtäcken, så  är jag just nu  inne på att testa det.  Det är nog inte precis miljövänligt men skramlar nog mindre i tvättmaskin. Till de nordamerikanska täckena har de handlat material på eBay, men det tror jag blir väldigt dyrt med frakt och förmodligen tillkommande tullavgifter.
Jag har nu hittat och beställt Plastgranulat från en dansk firma https://rito.se/ där de säljer detta som tvättbar dockfyllning. 
Återkommer när jag testat detta.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
2020-06-28 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag gjort en ny beskrivning på ett tyngdtäcke fyllt med plastgranulat, mindre miljövänligt men å andra sidan tvättbart, till en kostnad av c:a 600 kr, se:  
**https://textilochtips.wordpress.com/2020/06/26/diy-tyngdtacke-fyllt-med-plastgranulatkulor/
**
Själv tycker jag att tyngdtäcket med ärtor blev billigt och fungerar bra. Det jag inte varit helt nöjd med är att det inte är tvättbart och tyngden över fötterna samt att det är fyllning på kanterna, vilket medför besvärligare bäddning. Detta täcke har därför tyngden koncentrerad i stort sett på mitten av täcket, men var man vill ha tyngden kan ju den som syr täcket själv bestämma.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2021-02-28 18:29
#15

Idag uppdaterade jag Vad som är bra med tyngdtäcken: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/
Det var inte mindre än 9 länkar som inte fungerade beroende på att en firma hade bytt namn, en firma hade bytt sortiment och de övriga hade ändrat om i sina hemsidor.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

. . Foto: Kedjetäcke från Varsams hemsida Länkarna är uppdaterade 2021-02-28 (Inte mindre än nio länkar fungerade inte och är nu ändrade, trots att senaste uppdateringen var 2019-09-22!) Tyngdtäcken finns i varierande material och kallas bl.a. för tyngd-, kedje-, boll-, sömn-, kastanje-, fiber- ring- och fibertäcken, de är rogivande samt minskar ångest för många och…
  • Redigerat 2021-02-28 18:30 av Eda
MonicaLagerquist
2021-03-01 08:55
#16

Jag har fortfarade inte kommit till skott men jag funderar på att sy mig ett.

Stolt ägare till fem La permer

Eda
2021-03-20 17:44
#17

#16: Jag har ytterligare en beskrivning på ett tyngdtäcke fyllt med plastgranulat:https://textilochtips.wordpress.com/2020/06/26/diy-tyngdtacke-fyllt-med-plastgranulatkulor/ lite dyrare, men har fördelen att det är tvättbart.

Om du i stället tänkt köpa ett har jag nu sett att det finns många som är betydligt billigare än när jag skrev om ärttäcket t.ex. har Clas Ohlson m.fl. tvättbara tyngdtäcken. Om du Googlar tyngdtäcken får du upp många firmor som har det.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

  INLÄGGETS INNEHÅLL: 1. OM MATERIAL & KOSTNAD 2. MODELL, STORLEK & VIKT 3. SÖMNADSBESKRIVNING 4. BÄDDNING 5. TVÄTTRÅD 6. LÄNKAR Jag har tidigare gjort en beskrivning på hur man kan sy ett tyngdtäcke fyllt med torkade ärtor. Inlägget har varit otroligt populärt, jag har fått inte mindre än 40.741 visningar på det i min…
Upp till toppen
Annons: