Husmorsprat

Tips önskas Less på matlagning

2018-03-02 11:35 #0 av: MonicaLagerquist

Hur gör ni de dagar då ni absolut inte har ork lust att laga mat.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-03-02 11:58 #1 av: Carrosh

Brukar ofta ha matlådor i frysen, så det blir enkelt att ta upp sådana dagar. Annars kan det bli någon mat ute någonstans.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2018-03-02 12:03 #2 av: Carmarino

Kör "nödvarianten" - omelett i mikron.

Vispa upp ett par ägg, blanda eventuellt ner lite skinka och/eller t.ex. gröna ärtor, krydda och rör ihop. Kör i mikron tills den är krämig. Det brukar ta ett par minuter om man använder 2-3 ägg.

Brukar göra det direkt i en djup tallrik, så blir det mindre disk. Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-03-02 12:12 #3 av: MonicaLagerquist

Har oftast mat i frysen men ibland ids man inte ens det.

Anmäl
2018-03-02 12:15 #4 av: Maria

Pastasås med mixad kokt broccoli, vispgrädde och grönmögelost. Voila!!

/Maria

Anmäl
2018-03-02 14:32 #5 av: Caeli

Sätter in en lite större potatis i ugnen, kokar ett ägg och brer en macka. Sedan finns förhoppningsvis en sillburk, lite keso/gräddfil och några överblivna grönsaker i kylskåpet. 

Anmäl
2018-03-05 14:12 #6 av: Eda

Är jag riktigt lat så blir det ofta något från den franska butiken Picard, de har 8 butiker i Stockholm med omnejd, en i Göteborg och en i Uppsala, många av deras rätter är riktigt goda, min absoluta favoriträtt är konfiterad anka, men just den är inte så billig.

Annars blir det ofta varma falukorvmackor, dessa gillar jag verkligen!
(Några falukorvskivor med folie emellan har jag alltid i frysen.)
Såväl jag som min man brukar äta två varma mackor var. Brödskivorna (bröd valfritt) smöras, på dessa lägger jag c:a 3 skivor fintärnade korvskivor, över dessa strimlad purjo eller tunt skivad lök, en klick chilisås eller ketchup och skivad ost överst. C:a 10 minuter i ugnen 225 grader. 

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2018-03-05 15:24 #7 av: MonicaLagerquist

Tack för alla tips.

Idag blir det hemgjorda köttbullar från frysen och imorgon blir det kålpudding även den hemgjord och från frysen.

Försöker att ha en del mat färdigt i frysen . 

Anmäl
2018-03-05 15:40 #8 av: DesK

Varma koppen på mitt vis. Koka vatten, häll i stor mugg, tillsätt finskurna grönsaker från frysen och en äggula, krydda och ät /drick Glad

Désirée

Anmäl
2018-03-05 15:51 #9 av: MonicaLagerquist

#8 Vi äter soppa till lunch varje dag vintertid (sallad sommartid) kokar ofta rejäla satser och fryser in plastpåsar.

Anmäl
2018-03-05 15:59 #10 av: DesK

Vilken trevlig och bra vana! Då var ju inte mitt tips någon höjdare Skämtar Jag har alltid portionspackad lövbiff i frysen, den förvandlas snabbt till exempelvis wok med grönsaker.

Désirée

Anmäl
2018-03-14 11:55 #11 av: Tuulikki

Toast!Kär Varma mackor är ganska enkelt också. Eller så slänger jag in några potatisbullar i ugnen. Sambon brukar ha bacon (tror jag) till men det äter inte jag. Jag har lingon till iställetGlad
Grönsaker att ha till vad jag nu äter ångkokar jag i micron, tar bara några minuter.

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2018-03-14 16:02 #12 av: MonicaLagerquist

#11 Tyvärr så försöker jag undvika både bröd och potatis.Fast potatisbullar är väldigt gott.

Anmäl
2018-03-15 07:31 #13 av: Tuulikki

#12 Ja det är ju så gottGladMinns när det serverades i skolan, alla vart överlyckligaSkrattar

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2018-03-15 07:56 #14 av: MonicaLagerquist

#13 Så var det lingonkål till det.MUMS

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.