Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 650 ggr
MonicaLagerquist
3/2/18, 11:35 AM

Tips önskas Less på matlagning

Hur gör ni de dagar då ni absolut inte har ork lust att laga mat.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carrosh
3/2/18, 11:58 AM
#1

Brukar ofta ha matlådor i frysen, så det blir enkelt att ta upp sådana dagar. Annars kan det bli någon mat ute någonstans.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
3/2/18, 12:03 PM
#2

Kör "nödvarianten" - omelett i mikron.

Vispa upp ett par ägg, blanda eventuellt ner lite skinka och/eller t.ex. gröna ärtor, krydda och rör ihop. Kör i mikron tills den är krämig. Det brukar ta ett par minuter om man använder 2-3 ägg.

Brukar göra det direkt i en djup tallrik, så blir det mindre disk. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
3/2/18, 12:12 PM
#3

Har oftast mat i frysen men ibland ids man inte ens det.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
3/2/18, 12:15 PM
#4

Pastasås med mixad kokt broccoli, vispgrädde och grönmögelost. Voila!!

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
3/2/18, 2:32 PM
#5

Sätter in en lite större potatis i ugnen, kokar ett ägg och brer en macka. Sedan finns förhoppningsvis en sillburk, lite keso/gräddfil och några överblivna grönsaker i kylskåpet.

Eda
3/5/18, 2:12 PM
#6

Är jag riktigt lat så blir det ofta något från den franska butiken Picard, de har 8 butiker i Stockholm med omnejd, en i Göteborg och en i Uppsala, många av deras rätter är riktigt goda, min absoluta favoriträtt är konfiterad anka, men just den är inte så billig.

Annars blir det ofta varma falukorvmackor, dessa gillar jag verkligen!
(Några falukorvskivor med folie emellan har jag alltid i frysen.)
Såväl jag som min man brukar äta två varma mackor var. Brödskivorna (bröd valfritt) smöras, på dessa lägger jag c:a 3 skivor fintärnade korvskivor, över dessa strimlad purjo eller tunt skivad lök, en klick chilisås eller ketchup och skivad ost överst. C:a 10 minuter i ugnen 225 grader.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
MonicaLagerquist
3/5/18, 3:24 PM
#7

Tack för alla tips.

Idag blir det hemgjorda köttbullar från frysen och imorgon blir det kålpudding även den hemgjord och från frysen.

Försöker att ha en del mat färdigt i frysen .

Stolt ägare till fem La permer

DesK
3/5/18, 3:40 PM
#8

Varma koppen på mitt vis. Koka vatten, häll i stor mugg, tillsätt finskurna grönsaker från frysen och en äggula, krydda och ät /drick 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
3/5/18, 3:51 PM
#9

#8 Vi äter soppa till lunch varje dag vintertid (sallad sommartid) kokar ofta rejäla satser och fryser in plastpåsar.

Stolt ägare till fem La permer

DesK
3/5/18, 3:59 PM
#10

Vilken trevlig och bra vana! Då var ju inte mitt tips någon höjdare 😉 Jag har alltid portionspackad lövbiff i frysen, den förvandlas snabbt till exempelvis wok med grönsaker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tuulikki]
3/14/18, 11:55 AM
#11

Toast!😍 Varma mackor är ganska enkelt också. Eller så slänger jag in några potatisbullar i ugnen. Sambon brukar ha bacon (tror jag) till men det äter inte jag. Jag har lingon till istället🙂
Grönsaker att ha till vad jag nu äter ångkokar jag i micron, tar bara några minuter.

MonicaLagerquist
3/14/18, 4:02 PM
#12

#11 Tyvärr så försöker jag undvika både bröd och potatis.Fast potatisbullar är väldigt gott.

Stolt ägare till fem La permer

[Tuulikki]
3/15/18, 7:31 AM
#13

#12 Ja det är ju så gott🙂Minns när det serverades i skolan, alla vart överlyckliga😃

Annons:
MonicaLagerquist
3/15/18, 7:56 AM
#14

#13 Så var det lingonkål till det.MUMS

Stolt ägare till fem La permer

ApanAnn
3/20/18, 11:40 PM
#15

Färsk pasta är en av mina ”nödmat” alternativ eftersom den tillagas jättefort, särskilt om jag börjar koka lite vatten i grytan och fyller på med vatten från vattenkokaren. Ikväll orkade jag egentligen inte laga mat, men behövde fixa mat till oss ändå. Jag hade en påse färsk pasta i kylen (tortellini) och köpte en bytta färdig pastasås på vägen hem. Paulo Robertos såser är bra och behöver bara precis värmas upp, den här var med tomat och mascarpone. Jag fräste en klyfta skivad vitlök i lite olivolja i en stekpanna och slängde i några halverade körsbärstomater när vitlöken fått lite färg. Såsen är bara att hälla över och sedan behövs det inte många minuter för att få den varm. När pastan var klar lyfte jag bara över den i stekpannan utan att hälla av den först, öste bara över den med pastasleven. Det gör inget om det kommer med lite pastavatten i såsen. Toppade med några nypor krasse. Jag har testat Linas snabba kasse (tror jag den heter) och det var också väääldigt skönt. Helt ok att laga mat om det tar 20-30 minuter och någon annan tänkt ut vad det ska vara…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: