Huskurer

Envis hosta - tips

2018-03-23 08:22 #0 av: Mooniq

Hade en rejäl förkylning för ca 3 veckor sen med en kvardröjande hosta. har börjat ta bikarbonat i vatten på morgonen för att lätta upp luftrören. 

Nåt mer/annat bra tips?

Har torrt inomhusklimat då stugan värms upp av luftvärmepump, den försöker jag stänga av några timmar mitt på dagen.  Har även börjat försöka vara ute mer, lugna promenader. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2018-03-23 08:37 #1 av: DesK

Riv färsk ingefära, lägg i tekula och häll på hett vatten, låt dra minst tio minuter, tillsätt lite honung och drick så varmt som möjligt Glad

Désirée

Anmäl
2018-03-23 09:37 #2 av: Mooniq

#1 DesK

Ska prova det.  Ska handla i em. Tack 

Anmäl
2018-03-24 12:51 #3 av: Mooniq

blandade ingefära och fänkålsfrön jag hade hemma. blev jättegott men lite starkt te.. känns bättre just när jag sippar te i luftrören, hoppas det rensar ordentligt. Sol

Anmäl
2018-03-25 17:17 #4 av: Ria74

En tesked honung innan man lägger sig funkar lika bra som hostmedicin tycker jag :)
Inte så bra för tänderna dock men händer det inte gör ofta så.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anmäl
2018-03-25 17:36 #5 av: Sammet1

Kakao eller riktigt mörk choklad ska också vara hostdämpande.

Anmäl
2018-03-30 22:00 #6 av: Huygens

Om hostan är bakteriell kan en rejäl svettetur på 3-4 timmar med varma täcken hjälpa.

Anmäl
2018-05-19 07:54 #7 av: Dioramabyggare

#3: först funderade jag på hur det går till att sippa te i luftrören Funderar, men så insåg jag att du menade att det känns bättre i luftrören när du sippar te SkämtarGenerad.

Anmäl
2018-05-19 08:28 #8 av: MonicaLagerquist

Jag brukar koka upp ett par liter vatten .Sätta mig på en stol och ha kastrullen med det heta vattnet på bordet.Hänga en handduk över skallen och göra som ett tält över kastrullen och andas in den varma ångan. Man får vara försiktig så att man inte bränner sig.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-05-19 09:12 #9 av: Mooniq

2 måndare senare - hostan är borta.

För 1 månad sen köpte jag Chaga/Sprängticka och har sen dess gjort avkok på dessa och druckit ca 1 liter avsvalnad/kall dryck per dag. Jag har ingen hosta att prata om längre, jag är piggare och har även kommit igång med rejäla promenader , ungefär 1 mil/dag. 

Chaga var nåt nytt för mig och jag är mycket positiv till det och kommer att fortsätta dricka avkok på det. Min pollenallergi har minskat till att jag snyter mig ett par gånger/dag och nyser några gånger. tidigare var jag helt däckad vid den här årstiden. Nu har jag en pigghet/energi i kroppen som är ny för mig och jag är supernöjd. 

Jag har köpt Chaga i bitar.  De kan återanvändas 5-6 gånger innan nyttigheterna är borta. 

Sjuder 5-6 bitar i 3 liter vatten i 1 timme. Tar upp bitarna o lägger att torka.

Ibland skivar jag i 5 cm Ingefära och när jag sjudit klart slänger jag i ½ dl Fänkålsfrön och doppar ett par tepåsar för smak. 

Tillsätter även 2 msk honung. 

Låter det svalna och det blir en kall dryck som jag tycker är god och en bra törstsläckare. 

Om Chaga finns en del att läsa - en del av det tycker jag nog är lite halleluleja-moments men jag är nöjd. 

Chaga kan man även köpa mald och tillsätter då 1 tsk och låter dra i hett vatten - tex ihop m en tepåse eller i kaffet.

Anmäl
2018-05-19 09:22 #10 av: MonicaLagerquist

Skönt att hostan är borta nu.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.