Annons:
Etiketthuskurer
Läst 1226 ggr
Mooniq
2018-03-23 08:22

Envis hosta - tips

Hade en rejäl förkylning för ca 3 veckor sen med en kvardröjande hosta. har börjat ta bikarbonat i vatten på morgonen för att lätta upp luftrören. 

Nåt mer/annat bra tips?

Har torrt inomhusklimat då stugan värms upp av luftvärmepump, den försöker jag stänga av några timmar mitt på dagen.  Har även börjat försöka vara ute mer, lugna promenader.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
DesK
2018-03-23 08:37
#1

Riv färsk ingefära, lägg i tekula och häll på hett vatten, låt dra minst tio minuter, tillsätt lite honung och drick så varmt som möjligt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mooniq
2018-03-23 09:37
#2

#1 DesK

Ska prova det.  Ska handla i em. Tack

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2018-03-24 12:51
#3

blandade ingefära och fänkålsfrön jag hade hemma. blev jättegott men lite starkt te.. känns bättre just när jag sippar te i luftrören, hoppas det rensar ordentligt. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ria74
2018-03-25 17:17
#4

En tesked honung innan man lägger sig funkar lika bra som hostmedicin tycker jag :) Inte så bra för tänderna dock men händer det inte gör ofta så.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sammet1
2018-03-25 17:36
#5

Kakao eller riktigt mörk choklad ska också vara hostdämpande.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Huygens
2018-03-30 22:00
#6

Om hostan är bakteriell kan en rejäl svettetur på 3-4 timmar med varma täcken hjälpa.

Annons:
Dioramabyggare
2018-05-19 07:54
#7

#3: först funderade jag på hur det går till att sippa te i luftrören 🤔, men så insåg jag att du menade att det känns bättre i luftrören när du sippar te 😉☺️.

MonicaLagerquist
2018-05-19 08:28
#8

Jag brukar koka upp ett par liter vatten .Sätta mig på en stol och ha kastrullen med det heta vattnet på bordet.Hänga en handduk över skallen och göra som ett tält över kastrullen och andas in den varma ångan. Man får vara försiktig så att man inte bränner sig.

Stolt ägare till fem La permer

Mooniq
2018-05-19 09:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

2 måndare senare - hostan är borta.

För 1 månad sen köpte jag Chaga/Sprängticka och har sen dess gjort avkok på dessa och druckit ca 1 liter avsvalnad/kall dryck per dag. Jag har ingen hosta att prata om längre, jag är piggare och har även kommit igång med rejäla promenader , ungefär 1 mil/dag. 

Chaga var nåt nytt för mig och jag är mycket positiv till det och kommer att fortsätta dricka avkok på det. Min pollenallergi har minskat till att jag snyter mig ett par gånger/dag och nyser några gånger. tidigare var jag helt däckad vid den här årstiden. Nu har jag en pigghet/energi i kroppen som är ny för mig och jag är supernöjd. 

Jag har köpt Chaga i bitar.  De kan återanvändas 5-6 gånger innan nyttigheterna är borta. 

Sjuder 5-6 bitar i 3 liter vatten i 1 timme. Tar upp bitarna o lägger att torka.

Ibland skivar jag i 5 cm Ingefära och när jag sjudit klart slänger jag i ½ dl Fänkålsfrön och doppar ett par tepåsar för smak. 

Tillsätter även 2 msk honung. 

Låter det svalna och det blir en kall dryck som jag tycker är god och en bra törstsläckare. 

Om Chaga finns en del att läsa - en del av det tycker jag nog är lite halleluleja-moments men jag är nöjd. 

Chaga kan man även köpa mald och tillsätter då 1 tsk och låter dra i hett vatten - tex ihop m en tepåse eller i kaffet.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MonicaLagerquist
2018-05-19 09:22
#10

Skönt att hostan är borta nu.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2018-05-20 09:25
#11

#9 spännande. Den svampen måste jag läsa mer om. Tack för tipset! 

Jag brukar använda varmt vatten med Sancho i (som jag alltid har hemma), det är en jättebra produkt. Så snart en förkylning börjar göra sig påmind, tar jag Sancho, för att mota den - fungerar jättebra. Annars gillar jag ingefära, vitlök, chili i buljong.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: