Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 1174 ggr
kattöga
3/30/18, 9:33 PM

När är ägget kokt - vedspis

Jag använder ofta en gammal vedspis. Det är lite olika hur den funkar, ibland brinner det bra, intensivt och snabbt, andra gånger brinner veden lite "trögare".

Jag undrar om det finns tips på hur jag kan se när kokta ägg är färdigkokta, med tanke på ovanstående? 

Kan jag, på nåt annat sätt, se när ett ägg är kokt utan att ha koll på tider (vilket ju är svårt med tanke på vedspisens vilja att brinna bra eller mindre bra)? 

Vad jag gör nu är att uppskatta… och hoppas. Jag vill gärna att mina kokta ägg ska ha en krämig äggula. Men det är svårt med vedspisen. 

Tips, idëer och kunskap? vill ej helst använda elspisen… 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Huygens
3/30/18, 9:43 PM
#1

För länge sedan kunde man köpa en liten plastboll, som antingen ändrade färg eller flöt upp till ytan när ägget kokat tillräckligt länge. Jag vet inte var man får tag på bollen, men antar att den funkade oavsett hur varmt/kallt vattnet var.

Jag tror bollen behövde kylas ner i 10 minuter mellan kokningarna.

kattöga
3/31/18, 9:12 AM
#2

#1 Intressant. Jag har aldrig hört talas om någon sådan boll. Får se om jag kan hitta en någonstans. 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sammet1
3/31/18, 3:18 PM
#3

Det finns äggklockor som kokar med och byter färg bl.a. på Clas Ohlson.

Annars finns ett enkelt trick: Ta upp ett ägg ur kastrullen med en sked. Fukten på ytan börjar torka väldigt snabbt, räkna hur många sekunder det tar. Torrt på 2 sekunder = ägget är hårdkokt, torrt på 3 sekunder = ägget är löskokt, torrt på 4 sekunder eller mer = ägget är rått.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

kattöga
3/31/18, 6:32 PM
#4

#3 Tack! För tips om äggklocka och framförallt för tricket! Det måste absolut testas! Funkar det bra så är det ju precis vad jag önskat! 😃

Glad påsk på er!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Gredelin
4/2/18, 2:01 PM
#5

https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/egg-perfect-aggtimer.html Testa detta Den finns på Clas Ohlson också

kattöga
4/2/18, 4:38 PM
#6

#5 Tack! Samma "timer" har Sammet1 tipsat om i #3.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[[eskils_]]
5/16/18, 6:32 PM
#7

#3 Intressant, ska testas.

Upp till toppen
Annons: