Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 2062 ggr
Drakellen
2018-04-08 20:42

Få bort "made in china lukt"?

Någon här som vet hur man får bort den vidriga kemikalielukten som finns på många billiga varor (inte enbart från Kina såklart men fenomenet heter tydligen made in china smell)? Jag har ska bli med valp snart och passade på att inhandla lite utrustning från Aliexpress (som den superfattiga student jag är) och har nu en bärpåse i tyg och gummi och en resematsskål i plast och tyg och vill verkligen inte att valpen ska äta eller åka i något som luktar så fruktansvärt starkt.  Har satt ut dem på balkongen så att de får vädra men tyvärr hjälper det inte alls. Några idéer på hur man ska göra?

Annons:
DesK
2018-04-08 20:50
#1

Om tygsakerna går att tvätta i maskin, så gör det med ditt vanliga tvättmedel. Plastsakerna kan du diska med ditt vanliga diskmedel, troligen behöver du både diska och tvätta flera gånger.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

_Fisken
2018-04-08 21:56
#2

Det är nog antimögel medel som luktar. Tvätta påsen typ skontvätt.

Drakellen
2018-04-08 23:45
#3

Jag vet inte riktigt om jag vågar tvätta dem i maskin då det är mjukplast och silikon på dem också, men diska dem en massa går nog. om det inte funkar, vad gör man då?

_Fisken
2018-04-09 06:54
#4

Lägg den i ljummet vatten över natten kanske. Vispa i lite salt i vattnet först.
Varför salt?  Min svärmor jobbade med radioaktivitet i insjöfiskar efter Tjernobyl. Hon kom på att om man lade fisken i saltvatten över natten sjönk becurel-värdet drastiskt. Kanske samma med andra kemiska ämnen…

Niklas
2018-04-09 10:47
#5

Prova med ättika. Det tar bort väldigt många lukter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Drakellen
2018-04-09 13:07
#6

#4 Oj, det hade jag aldrig gissat, men vilken kul kunskap!

#5 Bra tänkt! Jag är så trött på dem nu att jag kanske ska blanda varenda huskur i en balja vatten och låta det ligga och dra ett tag 😐

Annons:
Upp till toppen
Annons: