Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 809 ggr
DesK
2018-04-15 10:41

Papper, plåt eller plast

Vi blir allt fler som försöker ta hänsyn till miljön, när vi köper och tillreder vår mat. Jag  har blivit lärd att det inte är bra att köpa plåtburkar, för de är numera plastbelagda på insidan. Sedan tar de mycket lång tid att bryta ned och /eller omvandla till nya plåtburkar. Plastburkar bör vi helst skippa helt. Vad har ni övriga här för åsikter och kunskaper kring detta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
2018-04-15 11:12
#1

Jag försöker också att tänka på miljön men jag tycker det är så svårt att göra rätt.

Det här med burkarna har jag också funderat på. Står det på utsidan om den är plastbelagd på insidan? Jag har kollat men inte hittat.

En period använde jag fleecetröjor för att jag hade läst att de gjordes bland annat av återvunna PET-flaskor vilket lät bra. Sedan kom rapporterna hur de släpper små plastpartiklar vid tvätt som är illa för våra hav. Så det är inte lätt av göra rätt😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2018-04-17 11:11
#2

#1 använde fleece av samma orsaker och har senare hört som du. Nu köps det inte mer ny fleece här utan jag och barnen använder upp det vi har och sen får vi köpa annat. Har så svettiga barn att fleece knapp används ändå. Men när det gäller burkar vet jag inte hur jag ska göra. Köper sällan burkar överlag men jag skulle aldrig orka bära hem glasburkar varje gång heller. Däremot har vi sakta, sakta börjat ta oss ifrån matlådor i plast och jag kommer inte köpa nya skålar i plast när dessa är använda.

Sindri
2018-04-18 00:55
#3

Jag försöker frenetiskt "plast- och pappersbanta", inte så lätt alltid. Använder helst glas till matrester i kyl, har ärvt en del och handlar på second hand-butiker.

Bakar och fryser mycket och då  är plastpåsar tyvärr oumbärligt, men försöker återanvända i möjligaste mån.

Fleece är nåt jag aldrig använt då jag inte gillar kläder i plast överhuvudtaget.

Använder bara naturmaterial och det går att återanvända när man förbrukat plagget, annars bryts det ner i naturen.

Har aldrig gillat konservburkar,  men köper inte heller mycket halvfabrikat, finns tetra föredrar jag det. 

Egentligen är väl alla förpackningar av ondo, det bästa man kan göra är att använda sådant som är lätt att återanvända, som t ex glas och papper.

Just nu är jag  i Spanien, och här är man bara i början av något som kan kallas miljömedvetande. Batteriholkar är något helt nytt här, men man kan köpa ost, fisk och kött över disk och få den inslagen i papper, och man har börjat ta betalt för kassar på supermercadon.

Upp till toppen
Annons: