Skura och dona

Hur tvättar ni täcke, kudde m.m?

2018-08-13 01:11 #0 av: Tuulikki

Hur gör ni när ni tvättar och sen torkar täcken och kuddar? Jag ska göra det själv första gången men vet inte hur.
Har även ett gosedjur/kudde jag skulle behöva tvätta men vet inte riktigt hur (Vilka grader? Tvättmedel? Torktumla eller lägga på plan yta?)

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2018-08-13 01:37 #1 av: fleuriexarcaedia

Tvättar allting på 30 grader eller kallt. Sen torktumlar jag på låg värme i ca 40 min. Använder mitt vanliga tvättmedel.

Har aldrig tvättat gosedjur dock :) Brukar finns instruktioner på täcken/kuddar.

Anmäl
2018-08-13 03:09 #2 av: koppargaller

Beror på materialet, är det dun/fjäder så får man tumla tills det är tort, annars möglar dom.

Anmäl
2018-08-13 04:10 #3 av: Tarotstollan

Det brukar sitta en lapp med tvättråd på både kuddar och täcken.
Sen beror det ju på materialet, jag tvättar på 40 grader med vanligt tvättmedel och sköljmedel. Sen in i torktumlaren tills det är torrt.
Jag brukar också när jag har möjlighet, ta ut dem en kort stund och skaka täcket och kuddarna, så fyllningen flyttar runt på sig så det torkar lättare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-08-14 17:39 #4 av: Tuulikki

Jag gjorde enligt tvättrådet och tumlade sedan täcket med tennisbollar :) Det tog några gånger i tumlaren tills det var helt torrt.

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.