Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 1568 ggr
[Tuulikki]
8/13/18, 1:11 AM

Hur tvättar ni täcke, kudde m.m?

Hur gör ni när ni tvättar och sen torkar täcken och kuddar? Jag ska göra det själv första gången men vet inte hur. Har även ett gosedjur/kudde jag skulle behöva tvätta men vet inte riktigt hur (Vilka grader? Tvättmedel? Torktumla eller lägga på plan yta?)

Annons:
[fleuriexarcaedia]
8/13/18, 1:37 AM
#1

Tvättar allting på 30 grader eller kallt. Sen torktumlar jag på låg värme i ca 40 min. Använder mitt vanliga tvättmedel.

Har aldrig tvättat gosedjur dock :) Brukar finns instruktioner på täcken/kuddar.

koppargaller
8/13/18, 3:09 AM
#2

Beror på materialet, är det dun/fjäder så får man tumla tills det är tort, annars möglar dom.

Tarotstollan
8/13/18, 4:10 AM
#3

Det brukar sitta en lapp med tvättråd på både kuddar och täcken.
Sen beror det ju på materialet, jag tvättar på 40 grader med vanligt tvättmedel och sköljmedel. Sen in i torktumlaren tills det är torrt.
Jag brukar också när jag har möjlighet, ta ut dem en kort stund och skaka täcket och kuddarna, så fyllningen flyttar runt på sig så det torkar lättare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Tuulikki]
8/14/18, 5:39 PM
#4

Jag gjorde enligt tvättrådet och tumlade sedan täcket med tennisbollar :) Det tog några gånger i tumlaren tills det var helt torrt.

[SonjaG]
2/21/19, 10:52 AM
#5

Jag hade en granne som tvättade duntäcken i husets tvättstuga. Ngt gick fel så fjädrar/dun kom ut och det blev rökutveckling. Brandkåren kom eftersom ngn trodde att det brann och larmade. 

Hon hade antagligen ngn "läckage/hål" på täcket så innehållet läckte ut i tumlaren. Hur stor risk tar man?

[Tuulikki]
2/21/19, 12:49 PM
#6

#5 Oj vad läskigt😮Tur jag har fibertäcke

Annons:
MonicaLagerquist
2/23/19, 6:37 PM
#7

Jag köper bara täcken och kuddar som tål minst 60 graders tvätt så jag kör de i sängklädesprogrammet på 60 grader. Torkar ute eller över en dörr/trappräcke.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
3/26/19, 3:59 PM
#8

#5 Det var nog maximal otur. Jobbade på tvätteri i åtta år, min arbetsgivare drev verksamheten i ca fyrtio år och innan dess drev hennes föräldrar den. Vi tvättade mängder med dunjackor, täcken och kuddar och det var aldrig några konstigheter. Det hände att det fanns någon mindre läcka så att det kom ut dun men det var bara att rensa tvättmaskinen och dammsuga torktumlaren. Aldrig att det var i närheten av att börja brinna.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: