Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 2094 ggr
Eda
10/4/18, 10:06 PM

Få bort fläckar från matta

Opraktiskt nog har jag en mycket ljus matta som snabbt blir solkig.
Häromdagen sprayade jag hela mattan med vanligt mattschampo och dammsög varvid den blev betydligt fräschare, men några fläckar blev kvar och gick inte bort fast jag sprayade dem flera gånger.
   
Men efter att jag skurit ut en liten papprundel ur en kartongskiva som jag lade på mattan och sen sprayade med Vanish i det urklippta hålet gick fläckarna bort. Jag baddade efteråt med en tvättsvamp med vatten och torkade med en trasa. (Det är mycket möjligt att det finns bättre och skonsammare fläckborttagningsmedel än Vanish, men det var vad jag hade hemma).

Vid en tidigare fläckborttagning av sherry på en mönstrad matta gick fläcken bort med tvål och vatten, men lämnade efter sig en vit fläck, eftersom hela mattan var solkig och det blev för rent där fläcken varit. Det löste jag med att gnida in lite sot från en kakelugn på det som lyste vitt. (Har man inte någon eldstad kan man få sot om man bränner ett papper).

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Tant Grön
10/4/18, 10:41 PM
#1

Sot från en  kakelugn, det påminner mig om när jag var fattig student och lagade den trasiga tapeten med mjölklister och "målade" över med sot och kanel. Tapeten var mönstrad med stora brun/svarta blommor.  Min blivande svärmor, som annars hade hökögon, märkte ingenting och värden märkte inget när vi flyttade. 😃

[Forest]
10/26/18, 7:41 PM
#2

Jätte bra tips 👍🌺

1 hahahaha den va bra, jag har hökögon men jag säger det bara till min blinda man 🤫 Jag går inte o letar fel eller så jag bryr mig inte om hur andra bor eller så, jag är uppväxt med " lite skit i hörnen dör man inte av så länge man inte har ett rent helvete"  😉 Men råkar jag vara kattvakt så råkar jag i regel hitta lite jag kan pyssla med medans jag umgås med kissen som torka av alla köksskåp o lite i skpåen med kanske lite i under micron osv med när jag ändå är i farten 😂 Jag har alltid haft städ som avkoppling jag gillar det 🙂 Och jag har har lådor jag öser ner saker i men har stenkoll på där är det pappret under där.

Upp till toppen
Annons: