Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 702 ggr
MonicaLagerquist
2018-10-09 07:53

Inför kommande köksrenovering

Vi ska ju snart börja renovera vårt kök och kommer ju under tiden att ha lite svårt att laga mat på ett bra sätt.

Idag har jag gjort fyra omgångar köttbullar med sås.

10 liter köttsoppa på älg.

5 liter köttfärssoppa.

Fem liter köttfärsås.

Har blötlagt ärtor för att imorgon kunna koka ärtsoppa på ett kila torra ärtor.

Ska även laga lite annan mat.

Kom gärna med tips på vad man kan göra storkok på och som är lätt att värma i micron.

Tyvärr så valde vår ugn att sluta fungera igår, Så att laga mat i ungen går just nu bort. Den går bara upp till 150 grader.Sen vet jag ju inte hur länge det fungerar den kasken lägger av helt när som helst.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
kattöga
2018-10-09 08:24
#1

Grytor! Korvgrytor…  Köttgrytor…

Med mycket grönsaker, rotfrukter o eventuellt klyftad potatis i (då behöver man inte koka potatis/ris/pasta till).

Mums! Lipar

Vi gör grytor på nötkött. Låter dem puttra i järngryta på spisen ½-1 tim. Sen lindar vi in grytan i 2-3 filtar! Ställer in allt i ugnen (utan att sätta på ugnen). Där får grytan "möra till sig" i eftervärmen i minst 6 timmar - helst mer (ju längre desto mörare kött. 

Maten är fortfarande varm om man lindar in den ordentligt i filtar och ugnen släpper inte ut värmen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-10-09 08:33
#2

Wow vad du har planerat🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2018-10-09 08:50
#3

Var får du plats med all mat?

Torparmor
2018-10-09 08:51
#4

Korv stroganoff, grönsaksgratänger och pajer är det jag kommer på så här rakt av.  Du kan koka bönor och frysa in för att använda istället för potatis.  Annars kan du faktiskt laga mat även i mikron, det gjorde jag hela tiden när vi renoverade köket. Vi lagade mat och åt i vardagsrummet.

Jag gjorde tex Köttfärslimpa i lergryta, chili con carne, olika kycklinggrytor, makaronilåda, kräftströmming, fiskgratäng, risgrynsgröt och chokladmmousse

Jag har ett antal böcker som jag använde - de finns kanske att låna på biblioteket. Jag har "Laga mat i mikrovågsugn" 1985 Ica-förlaget ISBN 91-534-1038-6; "Kokbok för mikrovågsugn" 1987 Ica-förlaget ISBN 91-534-1081-5;  "Vår tids mat Mikrovåg" av Marianne Kaltenbach Bonniers ISBN 91-34-51012-5;  samt "Philips kokbok för mikrovågsugnar" 

Lycka till med nya köket!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
2018-10-09 15:30
#5

#3 Vi har tre fullstora frysar.

Fryser in maten i platta plastpåsar som travas i någon av frysarna.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2018-10-09 15:31
#6

#2     Det finns ju både pizzeria och sushi i byn och jag vill undvika att vi hamnar i den sitsen att vi frestas att köpa dyr köpemat.😉

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
2018-10-09 15:33
#7

#4 Bönor har jag gott om i frysen.Kokar stora lass och styckfryser in.

Har tagit upp älgkött och ska koka lite olika grytor av det.

Korvstrogafoff ska det också bli är det tänkt.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: