Annons:
Etiketthuskurer
Läst 1068 ggr
Tant Grön
2018-10-10 08:37

Hjälp med gjutjärnsstekpanna

Råkade bränna min gjutjärnsstekpanna. Hade mycket olja i den som brände fast till ett svart klet. Tror någon den går att rädda? Har försökt torka ur men det sitter väldigt fast.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-10-10 08:40
#1

Jag skulle göra ren den med hett vatten och diskmedel ev svinto och sen olja in den och ställa den i ungen så att oljan tränger in i pannan igen.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
2018-10-10 08:43
#2

Det sitter så hårt fast, så hett vatten och diskmedel hjälper inte. Tror inte svinto skulle hjälpa heller.

MonicaLagerquist
2018-10-10 08:57
#3

Dremmel?

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
2018-10-10 08:58
#4

Om du vill kan du prova att koka ur den och olja igen, men annars är det bara att bränna in det. Skrapa bort det som eventuellt går med en trubbig kniv. Låt pannan stå i på plattan eller i ugnen, så varmt att oljan precis börjar ryka, tills kletet förvandlats till en jämn beläggning.

Tant Grön
2018-10-10 09:06
#5

#3 Har ingen Dremmel.

#4 Kan ju försöka värma med olja och skrapa när den är varm. Hoppas det inte börjar brinna bara. 😐

kattöga
2018-10-10 09:10
#6

Jag tror absolut att det går att rädda grytan!

Du kan prova med att hälla på mycket bikarbonat. Hälla på ren ättika och sen sprida ut den fräsande vätskan med en diskborste, svamp eller dylikt. Låt stå ett tag och häll sedan hett vatten i grytan så att det täcker den "brända ytan" som du vill ta bort. Låt stå ett tag till och diska ur med antingen enbart varmt vatten eller med bikarbonat, ättika och vatten igen. 
Kanske får du prova några gånger till. Sen smörjer du in med fett igen.

Annars gör som föreslagits här i tråden, skrapa bort med kniv, gnugga med svinto eller stålborste

Din gryta kommer nog bara att bli bättre av att du bränt in olja!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Tant Grön
2018-10-10 09:13
#7

#6 Det tror jag att jag skall prova först. 👍

kattöga
2018-10-10 09:46
#8

Hoppas det funkar!
Diskmedel eller det medel som oftast finns i svinto (eller det kanske inte finns nå't medel i dem numera? Har inte använt det sen jag var tonåring…) skulle jag undvika så länge det går… Jag diskar alltid vår gjutjärnsgryta med bikarbonat och ättika (+vatten).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

DesK
2018-10-10 20:22
#9

Instämmer helt med kattöga #8

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
2018-10-11 10:08
#10

Jag är övertygad om att det går att få ordning på den även om det är lite jobb. Olja är brännbart, som du ju har märkt, så det går sannolikt att bränna upp den med tillräcklig värme. Om inget annat fungerar skulle jag prova att ställa den på en riktigt het grill utomhus och låta oljan förkolna och bli aska. Jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå, men det kan behöva vara riktigt hett. När all beläggning är borta borde du kunna fetta in den så som andra har föreslagit här. Var försiktig om du skrapar den med stålverktyg så du inte repar botten. Jag skulle hellre använda något brett, som ett stämjärn, än en skruvmejsel eller syl.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2018-10-11 10:09
#11

Prata annars med tillverkaren. De kan säkert säga vad som är bästa sättet att rädda pannan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tant Grön
2018-10-11 10:25
#12

Bränna ur den på en grill, låter som om det skulle fungera. Hammare och stämjärn får nog vara. 🙂

kattöga
2018-10-11 10:29
#13

Man kan också hälla i vatten i grytan och låta det koka en längre tid. För att det inbrända fettet ska lösas upp av det kokande vattnet.

Eller smörja in grytan i mycket fett, låta grytan stå i ett dygn, sen ha i mer fett och ställa grytan på varm platta, eller in i ugnen, och låta fettet och puttra och "röka ur" (det kan osa en del) grytan. Diska ur grytan i varmt vatten med diskborste. Torka den på varm platta. Och till slut smörja in den med fett igen. Fett ska tydligen lösa upp det inbrända fettet.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Tant Grön
2019-08-17 17:48
#14

#6 Hittade den här gamla tråden. Gjorde som kattöga beskrev och det fungerade hur bra som helst. Kletet som var som tjära frättes bort och det var bara att olja in den. Väldigt bra tips.

Niklas
2019-08-20 17:41
#15

#14: Hur länge lät du den stå?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tant Grön
2019-08-20 20:28
#16

Minns inte, men det var inte så länge. Max ett par minuter innan jag hällde på kokande vatten. Sedan stod den nog ca 5 minuter. Gjorde om detta en gång till.

kattöga
2019-08-20 21:22
#17

#14 Vad bra! Nu mår din gjutjärnspanna bra! Och kommer att "leva" läääänge!

Lite bikarbonat + ättika + hett vatten = Mirakelmedel mot "det mesta"! 😉

Och, som jag skrev förut, jag diskar alltid ur vår gjutjärnsgryta med detta. 
(Har det till köksvasken också lite då och då, för att motverka eventuella "proppar", i förebyggande syfte.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: