Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 1393 ggr
powerade
10/2/19, 3:53 PM

Tröja luktar illa

Har problem med en tröja. Den luktar illa trots nytvättad. Ibland gpr den tvätta så den inte luktar men oftast luktar den som att man låtit den ligga för länge blöt trots man passat maskinen. Börjar bli less. Har ni några tips eller är set dags att kassera?

Annons:
Sindri
10/2/19, 3:56 PM
#1

Vad är det för material?

Sabah
10/2/19, 4:07 PM
#2

Har du provat att ha ättika i sköljmedelsfacket istället för sköljmedel (även om du inte brukar ha i sköljmedel). Det kan ta bort dålig lukt och rengör även maskinen om det skulle komma därifrån. Lycka till! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

powerade
10/2/19, 4:24 PM
#3

#1 100% acrylic står det på den. #2 ska prova. Har bara problem med 2 stickade tröjor och förut en tshirt men alla andra kläder luktar normalt.

Sindri
10/2/19, 4:51 PM
#4

Ja, syntet kan vara problematiskt. Det har ett sätt att suga åt sig dåliga lukter. Jag skulle som Sabah säger prova med ättika i sköljmedelsfacket. Ca ½ dl 12% ig.
Sedan undrar jag om du har tvättmaskinsluckan stängd mellan tvättarna? I så fall så uppstår det dålig lukt i tvättmaskinen som sätter sig i tröjan. Luckan skall stå på glänt, och man bör också låta tvättmedelsfacket lufta ett tag efter tvätt. Och göra rent i "nålfällan" då och då. Kolla också om maskinen har ett program som heter Maskinrengöring.

powerade
10/2/19, 8:39 PM
#5

#4 öppet o nydligen rengjord. Bara denna tröja som har mkt problem o en som har haft problem någon gång. Andra kläder i samma tvätt luktar bra

Sindri
10/2/19, 11:41 PM
#6

D tycker jag du skall testa ättika, får bort det mesta av dålig lukt.

Annons:
Niklas
10/3/19, 8:37 PM
#7

Annars kan du lägga den i en tät plastpåse i frysen över natten för att få bort dålig lukt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
10/3/19, 8:40 PM
#8

Nej, kyla konserverar lukt, värme tar bort, så bättre då att hänga ovanför badkaret och duscha hett så det ångar. Men tröjan är ju nytvättad så jag tvivlar på att det är lösningen.
Jag tror på ättika. När mina ättiksflaskor är tomma ställer jag in dem i kylen (ja, bara en i taget alltså….😃), har aldrig haft tillstymmelse till kylskåpslukt sedan jag började med det. Och då är vi ändå borta långa perioder ibland.

Niklas
10/9/19, 2:23 PM
#9

#8: Det verkar som om du har rätt. Frystricket fungerar bara på bakterier som inte tål frystemperatur och det finns bakterier som tål det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: