Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 743 ggr
[SonjaG]
2019-11-02 13:37

Kaffefläck!

Råkade välta ut en halv kopp kaffe över ett tygunderlägg .

Det är ett tryckt mönster på. Jag undrar hur jag ska få bort kaffefläcken. 

Kan jag ha blekmedel eller försvinner mönstret också då?

Annons:
DesK
2019-11-02 14:14
#1

Risken är nog rätt stor att mönstret bleks

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2019-11-02 14:15
#2

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2019-11-02 14:47
#3

Jag brukar faktiskt bara blöta ur fläcken omgående med svalt/ljummet vatten (kallt om det hunnit gå en stund). Sedan tvätta som vanligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[SonjaG]
2019-11-02 14:49
#4

Tack för länkarna. Ska verkligen kolla igenom. 

Jo, jag tror också att risken finns att mönstret bleks. Man kanske kan badda på fläcken utan att doppa hela tyget i. Får prova mej fram…

Carmarino
2019-11-02 14:56
#5

För många år sedan fick jag kaffefläckar på en svartvitrutig duk. Såg det inte då utan tvättade duken som vanligt. Nästa gång jag tvättade den dränkte jag in fläckarna i flytande tvättmedel och tvättade sedan som vanligt (40 grader), med vanligt tvättmedel också. Det funkade på de fläckarna, men jag är inte säker på att det funkar på alla material.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[SonjaG]
2019-11-09 20:30
#6

Slutligen spolade jag massor av kallt vatten på den och sen tvättade jag i vanligt handtvättmedel. Och det gick bort, mer eller mindre!!! Om man granskar den jättenoga i starkt ljus ser man skillnad. Men inte annars.

Tack för tips.

Annons:
Magi-cat
2019-11-09 20:44
#7

#6 Så bra! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: