Annons:
Etiketthusmorsprat
Läst 483 ggr
DesK
2020-02-22 16:50

Utställningen Medlöperi och Motstånd

Med Wonnalesans tillåtelse publicerar jag hennes inlägg om den omtalade utställningen i Norrköpings Stadsmuseum. Inlägget publicerades ursprungligen på Kulturtant. Tack för att du berättar om utställningen och delar med dig av dina upplevelser! BlommaHjärta

Nazismen i Norrköping -nu och då.

Sammanfattning kan man läsa på  norrkopingsmuseum.se

Det är Johan Perwe forskare som tillsammans med Norrköpings stadsmuseum,gjort denna utställning.

I ösregn och halv storm gav jag mig iväg till utställningen, ett hjärta att tejpa upp hade jag med mig med orden-Hat är ett virus, kärlek är medicinen-.

Väl inne i värmen mötte jag Nazisternas ansikten från vår stad på en hel vägg.

Em kritisk fråga  löd-varför hänga ut dom nu, då de är döda? Man gör så med folk som gjort mycket illa. Men då de säkert har släkt i livet väljer jag att inte namnge dom alls, för mig får de med sin historia vila i de dåliga minnenas skafferi.

Det var en redaktör med fru, Advokat, Ingenjör, historiker vars biografi  fanns att läsa.

De som tog striden emot glömdes bort efter kriget, men de har fått spårvagnar uppkallade efter sig. Dom minns vi med stolthet.

Bla Förskolläraren Brita Wahren, jag känner igen namnet då hennes man var chef på YFA här i stan och vi bodde i en lägenhet som ägdes av familjen Wahren.

Bokförare Betty Olsson tog sig an striden, inte bara om kvinnlig rösträtt utan tog den mot Nazismen.

36.000 flyktingar kom på 14 dagar de var sjuka i tyfus, TBC och bara spillror många av dom. De inhystes för vård på bla ST.Olofsskolan och min gamla fina skola Matteusskolan.

Som fjärde största stad lockade Norrköping till sig Antidemokratiska och Antisemitiska krafter och vår Synagoga har skändats många gånger. 

Fredrik Ström och Hjalmar Branting sade att Judarna var intellektuellt högstående även moraliskt. Ser man på vad nazisterna hota Norrköpings invånare med var att besöka Konsum , Epa, Tempo och Resia bla. Att bara handla av små Svenskägda butiker.

Jag tror de flesta i stan inte brydde sig, att arbete och flit skulle löna sig. Året var -36.

I nutid stod det att Norrköping inte ville ha hit bandet Ultimatule- de fick tillslut inte komma.

Det var åren då jag arbetade på Klinikerna, där skinnhuvudena härjade kring.

De slog de svaga och spottade på våra särskoleelever. Jag vet att frikyrkorna bad att de inte skulle komma hit, men rädda grabbarna från mörkret. Det berättade en väninna.

Demonstationer där polisen slog ring runt SD på samma sätt som görs idag mot andra antidemokratiska grupper, så var det då. Har man glömt?

Ett par vita ark hängde tunga och blöta på väggen bredvid dörren till museet, -har du sett dig i spegeln idag? Kan du som hatar andra utan att känna dom , se dig i spegeln idag? En berättigad fråga!

Denna sammanställning har jag gjort själv, det finns säker enormt mycket mer att tillägga. Kan någon lägga över det på berörda sajter vore jag tacksam. Med min tillåtelse.

Mvh/WL

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: