Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 317 ggr
Wizbot
2020-06-03 15:48

Sanera fläckigt golv

Jag hjälper en bekant att sanera ett riktigt skitigt dödsbo. På flera ställen finns tjocka fläckar från något kladdigt som torkat in. Jag har lyckats göra rent små bitar med extremt mycket jobb och fläckarna verkar inte ha förstört plastmattan utan ligger uppepå men då de är tjocka och intorkade kräver det extremt med jobb för att få bort dem. Finns det något medel eller liknande som äter sig igenom hela fläcken och löser upp den så att det går att torka av sedan utan att man behöver jobba lager för lager? Det är som sagt plastmatta så inte känsligt för fukt men jag vill däremot inte använda en rotborste eller något som kan repa golvet. Jag har funderat på att själv köpa någon ångmopp eller dyl som jag sen kan behålla själv så slipper min bekanta betala för det. Tror ni det funkar och vilken modell för kanske max 1500kr ska man välja? Dödsboet/ägaren till dödsboet har varken råd med saneringsfirma eller att byta alla mattorna.

Annons:
DesK
2020-06-03 15:53
#1

Jag hade lagt blöta trasor på fläckarna och låtit det stå till nästa dag. Ångmoppar kan jag tyvärr ingenting om. Kanske någon annan här vet något om ångmoppar?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Wizbot
2020-06-03 16:07
#2

#1 tack för tips! Tycker du jag ska blanda något medel i vattnet och bör jag täcka med plastsäckar så att det inte torkar?:)

Gronstedt
2020-06-03 16:26
#3

Fukta och dra loss med naglarna. Tjocka, sega fläckar brukar gå ganska lätt att lossa i ett stycke. Risken med en ångmopp är att de härdas och blir hårdare av värmet.

Wizbot
2020-06-03 16:36
#4

#3 Det känns rätt äckligt att använda naglarna, jag går inte ens in i huset utan handskar 🙈 Finns det något av t.ex plast som man skulle kunna skrapa med?

DesK
2020-06-03 16:39
#5

Om du låter det stå några timmar behöver du inte täcka med något, bara trasorna är ordentligt blöta. Ta en stålspackel och skrapa med sedan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2020-06-03 16:42
#6

Håller med DesK. Att blötlägga är förmodligen vad som gäller och är det plastmatta under är det ju perfekt.

Skrapa försiktigt med en stekspade av trä kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gronstedt
2020-06-03 16:42
#7

#4: Kniv eller stekspade av trä eller plast, kanske. Stålredskap skadar nog mattan värre än rotborste.

Chinesecrestedlover
2020-06-03 17:48
#8

Kanske en sådan plastskrapa för att skrapa is från vindrutan kan fungera?

Upp till toppen
Annons: